آخرین بروزرسانی 1 ماه قبل

چه چیزی در بین است؟

جادوی بین دو تصویر: In-Betweening چیست؟

سلام دوستان عزیز! امروز می خواهیم در مورد یک مفهوم خیلی جالب در دنیای انیمیشن و گرافیک کامپیوتری صحبت کنیم: In-Betweening. شاید اسمش یکم سخت به نظر برسه، ولی نگران نباشید! خیلی ساده است.

فرض کنید شما می خواهید یک نقاشی متحرک (انیمیشن) از یک توپ بسازید که از یک طرف صفحه به طرف دیگر می رود. شما دو تا نقاشی اصلی می کشید: یکی توپ در ابتدای حرکت و یکی توپ در انتهای حرکت. حالا سوال اینجاست، چطوری توپ را بین این دو نقطه به طور روان حرکت دهیم؟ اینجاست که In-Betweening وارد عمل می شود!

In-Betweening به معنی "بینا بین" یا "بین گذاری" هست. یعنی ما باید نقاشی های بیشتری بین این دو تا نقاشی اصلی (که بهشون Keyframe میگیم) بکشیم تا حرکت توپ طبیعی و نرم به نظر برسه. این نقاشی های بینابینی هستند که "In-Betweens" نامیده می شوند.

به زبان ساده تر، In-Betweening یعنی ایجاد فریم های میانی بین دو فریم کلیدی در انیمیشن. این کار باعث میشه که یک شیء یا شخصیت به طور پیوسته و نرم حرکت کنه.

چرا In-Betweening مهمه؟

بدون In-Betweening، انیمیشن خیلی خشن و پرشی به نظر می رسه. تصور کنید توپ یک دفعه از یک طرف صفحه به طرف دیگه بپره! اصلا قشنگ نیست، مگه نه؟ In-Betweening باعث میشه حرکت نرم و باورپذیر باشه و بیننده از تماشای انیمیشن لذت ببره.

چطوری In-Betweening انجام میشه؟

In-Betweening هم میتونه به صورت دستی (یعنی با کشیدن نقاشی ها یکی یکی) انجام بشه، هم با استفاده از نرم افزارهای انیمیشن. قبلا انیماتورها همه چیز رو دستی انجام می دادند، ولی امروزه نرم افزارهای خیلی خوبی وجود دارند که کار رو خیلی سریعتر و آسونتر میکنند. بعضی از این نرم افزارها حتی می تونن خودشون به طور خودکار In-Betweens رو ایجاد کنند!

فرض کنید میخوایم یک مربع رو از نقطه A به نقطه B انتقال بدیم. فریم کلیدی اول، مربع در نقطه A و فریم کلیدی دوم، مربع در نقطه B قرار داره. In-Betweening میاد و مربع رو در موقعیت های مختلف بین A و B قرار میده، طوری که حرکت نرم و پیوسته به نظر برسه.

برای درک بهتر، به جدول زیر توجه کنید:

شماره فریم موقعیت مربع توضیحات
1 (فریم کلیدی) نقطه A مربع در ابتدای حرکت
2 کمی جلوتر از نقطه A اولین فریم In-Between
3 باز هم جلوتر فریم In-Between دوم
... ... ...
N (فریم کلیدی) نقطه B مربع در انتهای حرکت

مثال های ساده از In-Betweening

به جز حرکت توپ، مثال های زیادی برای In-Betweening وجود داره. مثلا:

  • انیمیشن راه رفتن یک شخصیت
  • باز و بسته شدن پلک چشم
  • چرخش یک شیء
  • تغییر شکل یک شیء (مثل تبدیل شدن یک دایره به یک مربع)
  • تغییر رنگ یک مربع ( مثلا از سبز به قرمز )

همه این حرکات با استفاده از In-Betweening نرم و باورپذیر میشن.

ابزار های کمکی

نرم افزار های بسیار زیادی برای ایجاد این فرآیند وجود دارد. از مهمترین ها می توان به Adobe Animate اشاره کرد که به انیماتور ها کمک می کند فریم هارا به صورت خودکار ایجاد کنند.

خلاصه

In-Betweening یک تکنیک خیلی مهم در انیمیشن سازی و گرافیک کامپیوتری است که باعث میشه حرکات نرم و پیوسته به نظر برسند. بدون این تکنیک، انیمیشن خیلی خشن و پرشی میشه و تماشای آن لذت بخش نخواهد بود. امیدوارم این مقاله به شما کمک کرده باشه که درک بهتری از مفهوم In-Betweening داشته باشید. به امید دیدار! و مرسی که مقالو خوندید!

موفق بشید!

کلمات کلیدی

انیمیشن، گرافیک کامپیوتری، In-Betweening، فریم کلیدی، فریم میانی، متحرک سازی، نرم افزار انیمیشن.

سوال: آیا In-Betweening فقط برای انیمیشن های دو بعدی استفاده میشه؟
جواب: نه، In-Betweening در انیمیشن های سه بعدی هم کاربرد داره، اما معمولا در انیمیشن های سه بعدی بهش Motion Capture یا Keyframe Animation گفته میشه.
سوال: چه نرم افزارهایی برای In-Betweening وجود داره؟
جواب: نرم افزارهای زیادی وجود داره، مثل Adobe Animate, Toon Boom Harmony, OpenToonz و غیره. انتخاب نرم افزار بستگی به نیازها و سلیقه شما داره.
سوال: یادگیری In-Betweening سخته؟
جواب: یادگیری اصول In-Betweening خیلی سخت نیست، اما برای اینکه بتونید انیمیشن های حرفه ای بسازید، نیاز به تمرین و ممارست زیادی دارید.
سوال: آیا این تکنیک ریشه در سینمای قدیم داره؟
جواب: بله. قبل از به وجود آمدن سیستم های رایانه ای تمام فریم ها به وسیله دست ایجاد می شد. این تکنیک بیشتر از صت سال است که مورد استفاده قرار می گیرد.

به اشتراک گذاشتن این مطلب در شبکه های اجتماعی

امتیاز شما به این مطلب

امتیاز: 5 از 5 (مجموع 1 رای)

اولین نفری باشید که در مورد این مقاله نظر می دهید!

5003- V11
Terms & Conditions | Privacy Policy

techfeed.ir© 2024 All rights reserved