سلام دوستان عزیز! امروز میخواهیم دربارهی یک موضوع جالب در دنیای تکنولوژی صحبت کنیم. موضوعی که نشان میدهد گاهی اوقات، حتی یک خبر خوب هم میتواند نتیجهی برعکسی داشته باشد. این موضوع را به نام "اثر آزبورن" میشناسند.
شاید بپرسید اثر آزبورن چیست؟ به زبان ساده، اثر آزبورن زمانی اتفاق میافتد که یک شرکت قبل از اینکه محصول جدیدش آمادهی فروش شود، خیلی زود دربارهی آن تبلیغات کند. این کار باعث میشود مشتریها دیگر محصول فعلی شرکت را نخرند و منتظر محصول جدید بمانند. در نتیجه، فروش محصول فعلی کم میشود و ممکن است شرکت ضرر کند.
این اتفاق به نام شرکت Osborne Computer Corporation نامگذاری شده است. این شرکت در اوایل دهه 1980 کامپیوترهای قابل حمل تولید میکرد. محصول اصلی آنها، Osborne 1، یک موفقیت بزرگ بود. اما وقتی شرکت اعلام کرد که مدل جدیدی با نام Osborne Executive در راه است، فروش Osborne 1 به شدت کاهش یافت. مشتریها میدانستند که محصول جدید بهتر و پیشرفتهتر است، پس دیگر نیازی به خرید محصول قدیمی نمیدیدند. متاسفانه، تولید Osborne Executive با تاخیر مواجه شد و این تاخیر و کاهش فروش Osborne 1 باعث ورشکستگی شرکت شد. یک اشتاباه بزرگ!
چند دلیل اصلی برای وقوع اثر آزبورن وجود دارد:
برای اینکه از اثر آزبورن جلوگیری کنیم، باید چند نکته را در نظر داشته باشیم:
اثر آزبورن فقط مختص به شرکت Osborne نیست. شرکتهای دیگری هم تجربهی مشابهی داشتهاند. مثلاً:
شاخص | قبل از اعلام محصول جدید | بعد از اعلام محصول جدید |
---|---|---|
میزان فروش محصول فعلی | بالا | کاهش قابل توجه |
علاقه مشتریان به محصول فعلی | زیاد | کم |
انتظار مشتریان | نداشتن انتظار خاص | انتظار برای محصول جدید |
وضعیت مالی شرکت | سالم و سودآور | احتمال کاهش سودآوری |
تصور کنید شما یک مغازه دارید که گوشی موبایل میفروشید. یک مدل گوشی دارید که خیلی خوب فروش میره. بعد شما میایید و به همه میگید "یه گوشی جدید داریم میاریم که خیلی بهتره و دوربینش خیلی قویه!". چه اتفاقی میوفته؟ خیلی از مشتری ها دیگه اون گوشی قبلی رو نمیخرن و منتظر گوشی جدید میمونن. اگر اون گوشی جدید دیرتر بیاد یا اصلا نیاد، هم فروش گوشی قبلی رو از دست میدید و هم مشتری ها ناراضی میشن.
اثر آزبورن یک درس مهم برای شرکتها است. باید مراقب باشیم که تبلیغات زودهنگام میتواند نتیجهی معکوس داشته باشد. تبلیغات به موقع و مدیریت انتظارات مشتریها، کلید جلوگیری از اثر آزبورن است.
اثر آزبورن، تبلیغات، فروش، محصول جدید، بازاریابی، شرکت Osborne, استراتژی محصول
امتیاز شما به این مطلب
امتیاز: 5 از 5 (مجموع 1 رای)
اولین نفری باشید که در مورد این مقاله نظر می دهید!
techfeed.ir© 2024 All rights reserved