آخرین بروزرسانی 23 روز قبل

اثر آزبورن (Osborne Effect) چیست؟

اثر آزبورن: وقتی تبلیغات زودرس، قاتل فروش می‌شود

سلام دوستان عزیز! امروز می‌خواهیم درباره‌ی یک موضوع جالب در دنیای تکنولوژی صحبت کنیم. موضوعی که نشان می‌دهد گاهی اوقات، حتی یک خبر خوب هم می‌تواند نتیجه‌ی برعکسی داشته باشد. این موضوع را به نام "اثر آزبورن" می‌شناسند.

شاید بپرسید اثر آزبورن چیست؟ به زبان ساده، اثر آزبورن زمانی اتفاق می‌افتد که یک شرکت قبل از اینکه محصول جدیدش آماده‌ی فروش شود، خیلی زود درباره‌ی آن تبلیغات کند. این کار باعث می‌شود مشتری‌ها دیگر محصول فعلی شرکت را نخرند و منتظر محصول جدید بمانند. در نتیجه، فروش محصول فعلی کم می‌شود و ممکن است شرکت ضرر کند.

این اتفاق به نام شرکت Osborne Computer Corporation نامگذاری شده است. این شرکت در اوایل دهه 1980 کامپیوترهای قابل حمل تولید می‌کرد. محصول اصلی آن‌ها، Osborne 1، یک موفقیت بزرگ بود. اما وقتی شرکت اعلام کرد که مدل جدیدی با نام Osborne Executive در راه است، فروش Osborne 1 به شدت کاهش یافت. مشتری‌ها می‌دانستند که محصول جدید بهتر و پیشرفته‌تر است، پس دیگر نیازی به خرید محصول قدیمی نمی‌دیدند. متاسفانه، تولید Osborne Executive با تاخیر مواجه شد و این تاخیر و کاهش فروش Osborne 1 باعث ورشکستگی شرکت شد. یک اشتاباه بزرگ!

چرا اثر آزبورن اتفاق می‌افتد؟

چند دلیل اصلی برای وقوع اثر آزبورن وجود دارد:

  • انتظار برای محصول بهتر: وقتی مشتری‌ها می‌دانند که محصول جدیدی با قابلیت‌های بهتر در راه است، ترجیح می‌دهند صبر کنند.
  • کاهش ارزش محصول فعلی: اعلام محصول جدید باعث می‌شود ارزش محصول فعلی از نظر مشتری‌ها کم شود.
  • تردید در خرید محصول فعلی: مشتری‌ها فکر می‌کنند خرید محصول فعلی دیگر منطقی نیست، چون محصول جدید به زودی عرضه خواهد شد.

چطور از اثر آزبورن جلوگیری کنیم؟

برای اینکه از اثر آزبورن جلوگیری کنیم، باید چند نکته را در نظر داشته باشیم:

  • تبلیغات به موقع: درباره‌ی محصول جدید فقط زمانی تبلیغ کنید که آماده‌ی عرضه به بازار باشد.
  • ارزش‌گذاری مناسب: محصول فعلی را همچنان با ارزش نشان دهید و مزایای آن را یادآوری کنید.
  • عرضه‌ی همزمان: سعی کنید محصول جدید را به سرعت و همزمان با تبلیغات عرضه کنید.

مثال‌هایی از اثر آزبورن

اثر آزبورن فقط مختص به شرکت Osborne نیست. شرکت‌های دیگری هم تجربه‌ی مشابهی داشته‌اند. مثلاً:

  • شرکت نوکیا: وقتی نوکیا قبل از عرضه، درباره‌ی گوشی‌های جدیدش زیاد صحبت کرد، فروش گوشی‌های قدیمی‌ترش کاهش یافت.
  • صنعت بازی‌های ویدیویی: وقتی یک کنسول بازی جدید معرفی می‌شود، فروش کنسول قدیمی‌تر به طور معمول کاهش می‌یابد.

جدول مقایسه‌ای: قبل و بعد از اعلام محصول جدید (فرضی)

شاخص قبل از اعلام محصول جدید بعد از اعلام محصول جدید
میزان فروش محصول فعلی بالا کاهش قابل توجه
علاقه مشتریان به محصول فعلی زیاد کم
انتظار مشتریان نداشتن انتظار خاص انتظار برای محصول جدید
وضعیت مالی شرکت سالم و سودآور احتمال کاهش سودآوری

یک مثال ساده تر

تصور کنید شما یک مغازه دارید که گوشی موبایل میفروشید. یک مدل گوشی دارید که خیلی خوب فروش میره. بعد شما میایید و به همه میگید "یه گوشی جدید داریم میاریم که خیلی بهتره و دوربینش خیلی قویه!". چه اتفاقی میوفته؟ خیلی از مشتری ها دیگه اون گوشی قبلی رو نمیخرن و منتظر گوشی جدید میمونن. اگر اون گوشی جدید دیرتر بیاد یا اصلا نیاد، هم فروش گوشی قبلی رو از دست میدید و هم مشتری ها ناراضی میشن.

نتیجه‌گیری

اثر آزبورن یک درس مهم برای شرکت‌ها است. باید مراقب باشیم که تبلیغات زودهنگام می‌تواند نتیجه‌ی معکوس داشته باشد. تبلیغات به موقع و مدیریت انتظارات مشتری‌ها، کلید جلوگیری از اثر آزبورن است.

کلمات کلیدی:

اثر آزبورن، تبلیغات، فروش، محصول جدید، بازاریابی، شرکت Osborne, استراتژی محصول

اثر آزبورن دقیقا چیست؟
اثر آزبورن زمانی اتفاق میفتد که یک شرکت، قبل از آماده شدن محصول جدیدش، شروع به تبلیغ درباره آن می کند. این کار باعث میشود مشتریان از خرید محصول فعلی دست بکشند و منتظر محصول جدید بمانند، که نتیجه آن افت فروش است.
چطور می توان از اثر آزبورن جلوگیری کرد؟
برای جلوگیری از اثر آزبورن، باید تبلیغات به موقع انجام داد، ارزش محصول فعلی را حفظ کرد و محصول جدید را به سرعت عرضه کرد.
آیا اثر آزبورن فقط برای شرکت های تکنولوژی اتفاق می افتد؟
نه، اثر آزبورن میتواند برای هر شرکتی در هر صنعتی اتفاق بیفتد. هر جا که مشتریان حق انتخاب داشته باشند و منتظر محصولات جدیدتر باشند، این اثر میتواند رخ دهد.
چه اطلاعات دیگری در مورد استراتژی بازاریابی باید بلد باشم؟
استراتژی بازاریابی (Marketyabi) یک موضوع گسترده است. تحقیق کنید و آموزش ببینید در مورد شناسایی بازار هدف، تحلیل رقبا، قیمت گذاری مناسب و استفاده از کانالهای مختلف تبلیغاتی. اینها همگی مهّم هستند.

به اشتراک گذاشتن این مطلب در شبکه های اجتماعی

امتیاز شما به این مطلب

امتیاز: 5 از 5 (مجموع 1 رای)

اولین نفری باشید که در مورد این مقاله نظر می دهید!

7159- V21
Terms & Conditions | Privacy Policy

techfeed.ir© 2024 All rights reserved