آخرین بروزرسانی 4 روز قبل

Quadrant Magic Gartner (MQ) چیست؟

چهارگانه جادویی گارتنر (MQ): راهنمایی برای انتخاب بهترین‌ها!

سلام دوستان! امروز میخوام در مورد یه چیز خیلی مهم صحبت کنم، چیزی که شاید اسمش رو شنیده باشید، ولی دقیقا ندونید چیه: چهارگانه جادویی گارتنر (Gartner Magic Quadrant) یا به اختصار MQ. این یه جور راهنماست که به ما کمک میکنه بهترین محصولات و شرکت‌ها رو توی دنیای فناوری انتخاب کنیم.

فرض کنید دارید دنبال یه نرم‌افزار جدید برای شرکتتون میگردید، یا میخواید ببینید کدوم شرکت توی زمینه امنیت سایبری بهترینه. اینجاست که چهارگانه جادویی گارتنر به کارتون میاد. این گزارش یه ارزیابی جامع از شرکت‌ها و محصولات مختلف توی یه زمینه خاصه، و به شما کمک میکنه تصمیم بهتری بگیرید.

چهارگانه جادویی چیه اصلا؟

چهارگانه جادویی یه گزارش تصویریه که شرکت‌ها رو بر اساس دو تا معیار اصلی دسته‌بندی میکنه:

  1. توانایی اجرا (Ability to Execute): یعنی اینکه شرکت چقدر خوب میتونه برنامه‌ها و استراتژی‌هاش رو عملی کنه و به هدف‌هاش برسه. این شامل چیزهایی مثل کیفیت محصول، بازاریابی، فروش، خدمات مشتری و... میشه.
  2. کامل بودن دیدگاه (Completeness of Vision): یعنی اینکه شرکت چقدر خوب آینده رو میبینه و میتونه نیازهای بازار رو درک کنه و محصولات و خدماتش رو بر اساس اونها توسعه بده. این شامل چیزهایی مثل نوآوری، استراتژی محصول، و درک مشتری میشه.

با توجه به این دو تا معیار، شرکت‌ها توی چهار تا دسته مختلف قرار میگیرن:

  1. رهبران (Leaders): این شرکت‌ها هم توانایی اجرای بالایی دارن و هم دیدگاه کاملی دارن. معمولا بهترین محصولات و خدمات رو ارائه میدن و توی بازار پیشرو هستن.
  2. چالشگران (Challengers): این شرکت‌ها توانایی اجرای بالایی دارن، ولی دیدگاهشون به اندازه رهبران کامل نیست. معمولا توی یه زمینه خاص خیلی قوی هستن و میتونن رقبا رو به چالش بکشن.
  3. بینندگان (Visionaries): این شرکت‌ها دیدگاه خیلی خوبی دارن و آینده رو خوب میبینن، ولی توانایی اجراشون به اندازه کافی قوی نیست. معمولا محصولات و خدمات نوآورانه‌ای ارائه میدن، ولی هنوز نتونستن به موفقیت گسترده‌ای برسن.
  4. بازیکنان گوشه‌ای (Niche Players): این شرکت‌ها هم توانایی اجرا و هم دیدگاه محدودی دارن. معمولا توی یه بازار خاص فعالیت میکنن و نیازهای خاصی رو برآورده میکنن.

یه جدول ساده برای اینکه بهتر متوجه بشید:

دیدگاه کامل (Completeness of Vision)
توانایی اجرا (Ability to Execute)

بالا: رهبران (Leaders)

پایین: چالشگران (Challengers)

بالا: بینندگان (Visionaries)

پایین: بازیکنان گوشه‌ای (Niche Players)

چطوری از چهارگانه جادویی استفاده کنیم؟

چهارگانه جادویی میتونه یه ابزار خیلی مفید برای تصمیم‌گیری باشه، اما باید به چند تا نکته توجه کنید:

  • نیازهای خودتون رو در نظر بگیرید: قبل از اینکه به چهارگانه جادویی نگاه کنید، دقیقا مشخص کنید که دنبال چی هستید و چه نیازهایی دارید.
  • فقط به چهارگانه جادویی تکیه نکنید: چهارگانه جادویی فقط یه منبعه. باید با منابع دیگه مثل نظرات مشتریان، بررسی‌های تخصصی، و تست‌های خودتون ترکیبش کنید.
  • به تغییرات بازار توجه کنید: چهارگانه جادویی هر سال به روز میشه، چون بازار و شرکت‌ها دائما در حال تغییر هستن.
  • به زمینه خاص توجه کنید: هر چهارگانه جادویی برای یه زمینه خاص از فناوری طراحی شده. پس حتماً گزارش مربوط به نیاز خودتون رو بررسی کنید. به فرض مثال اگه دنبلا نرم افزار CRM هستید باید گزارش چهارگانه جادویی CRM را بررسی کنید.

یه مثال ساده

فرض کنید میخواید یه سرویس ابری (Cloud service) برای شرکتتون انتخاب کنید. میتونید به چهارگانه جادویی گارتنر برای زیرساخت ابری (Cloud Infrastructure) مراجعه کنید و ببینید کدوم شرکت‌ها توی دسته رهبران قرار دارن. بعد میتونید بررسی کنید که آیا اون شرکت‌ها نیازهای شما رو برآورده میکنن یا نه.

یه اشتباه رایج اینه که فک کنیم همیشه باید دنبال شرکت‌های رهبر بود. در صورتی که اگه شما یه کسب و کار کوچیک دارید، شاید یه شرکت توی دسته بازیکنان گوشه‌ای (Niche Players) دقیقا همون چیزی باشه که نیاز دارید، چون تمرکزش روی نیازهای کوچیک‌تره و ممکنه خدمات مناسب‌تری ارائه بده.

خلاصه

چهارگانه جادویی گارتنر یه ابزار مفیده که میتونه به شما کمک کنه بهترین محصولات و شرکت‌ها رو توی دنیای فناوری انتخاب کنید. اما یادتون باشه که فقط یه منبعه و باید با منابع دیگه ترکیبش کنید. مهمترین چیز اینه که نیازهای خودتون رو در نظر بگیرید و تصمیم درستی بگیرید!

کلمات کلیدی:

چهارگانه جادویی گارتنر, Gartner Magic Quadrant, MQ, فناوری, انتخاب نرم‌افزار, رهبران, چالشگران, بینندگان, بازیکنان گوشه‌ای, ارزیابی شرکت‌ها, Cloud, CRM.

چهارگانه جادویی گارتنر چقدر قابل اعتماده؟
چهارگانه جادویی گارتنر توسط یه تیم متخصص تهیه میشه و بر اساس یه متدولوژی مشخصه. اما این فقط یه نظره و باید با منابع دیگه ترکیبش کنید.
چهارگانه جادویی گارتنر رایگانه؟
بعضی از گزارش‌های چهارگانه جادویی به صورت خلاصه در دسترس عموم قرار دارن، اما برای دسترسی به گزارش کامل باید هزینه پرداخت کنید.
هر چند وقت یک بار چهارگانه جادویی گارتنر به روز میشه؟
معمولا هر سال یک بار چهارگانه جادویی گارتنر به روز میشه.
آیا چهارگانه جادویی گارتنر برای همه صنایع کاربرد داره؟
نه، چهارگانه جادویی گارتنر برای صنایع مختلف فناوری تهیه میشه. باید گزارش مربوط به صنعت خودتون رو پیدا کنید.
مخفف Gartner Magic Quadrant چیست؟
مخفف Gartner Magic Quadrant کلمه MQ می باشد.
MQ مخفف چیست؟
MQ مخفف Gartner Magic Quadrant می باشد.

کلمه MQ مخفف چیست؟

وقتی به MQ به عنوان مخفف Gartner Magic Quadrant اشاره می کنیم، منظور این است که MQ با گرفتن حروف اولیه هر کلمه مهم در Gartner Magic Quadrant تشکیل می شود. این فرآیند عبارت اصلی را به شکلی کوتاه تر و قابل مدیریت تر فشرده می کند و در عین حال معنای اصلی خود را حفظ می کند. بر اساس این تعریف، MQ مخفف Gartner Magic Quadrant است.

به اشتراک گذاشتن این مطلب در شبکه های اجتماعی

امتیاز شما به این مطلب

امتیاز: 5 از 5 (مجموع 1 رای)

اولین نفری باشید که در مورد این مقاله نظر می دهید!

4505- V4
Terms & Conditions | Privacy Policy

techfeed.ir© 2024 All rights reserved