آخرین بروزرسانی 5 ساعت قبل

سطح خدمات (Service Level) چیست؟

سرویس لول (Service Level) چیست و چرا مهم است؟

سلام دوستان! امروز میخوایم در مورد یه موضوع مهم توی دنیای کامپیوتر و خدمات آنلاین صحبت کنیم: سرویس لول یا Service Level. شاید این اصطلاح براتون یکم پیچیده به نظر بیاد، ولی اصلا نگران نباشید. من سعی میکنم به زبون ساده و با مثال های ملموس براتون توضیح بدم.

تصور کنید که شما یک مشترک اینترنت هستید. وقتی با یه شرکت خدمات دهنده اینترنت قرارداد می بندید، انتظار دارید که اینترنت شما همیشه وصل باشه و سرعتش هم خوب باشه. سرویس لول دقیقا همین جا وارد میشه. سرویس لول یه جور توافق نامه بین شما (به عنوان مشتری) و شرکت خدمات دهنده است که توش مشخص میشه شرکت چه سطح کیفیتی از خدمات رو به شما ارائه میده.

به عبارت دیگه، سرویس لول یه سری معیارها و استانداردهایی رو تعیین میکنه که شرکت خدمات دهنده باید بهشون پایبند باشه. این معیارها میتونه شامل موارد زیر باشه:

  • آپتایم (Uptime): یعنی اینکه سیستم یا سرویس چقدر در دسترس باشه. مثلا اگه یه شرکت بگه آپتایم سرویسش 99.9% هست، یعنی در طول یه سال، فقط حدود 8 ساعت و 45 دقیقه ممکنه قطعی داشته باشه.
  • زمان پاسخگویی (Response Time): یعنی چقدر طول میکشه تا یه سیستم یا سرویس به درخواست شما جواب بده. مثلا اگه شما یه صفحه وب رو باز می کنید، چقدر طول میکشه تا صفحه به طور کامل لود بشه.
  • زمان رفع مشکل (Resolution Time): یعنی اگه یه مشکلی برای سرویس شما پیش بیاد، چقدر طول میکشه تا شرکت اون مشکل رو رفع کنه.
  • پشتیبانی (Support): یعنی شرکت چه نوع پشتیبانی ای به شما ارائه میده. مثلا پشتیبانی تلفنی، ایمیلی یا آنلاین.

برای اینکه بهتر متوجه بشید، یه مثال دیگه میزنم. فرض کنید شما یه فروشگاه آنلاین دارید و از یه شرکت هاستینگ برای میزبانی وب سایتتون استفاده میکنید. توی قرارداد سرویس لول، شرکت هاستینگ متعهد میشه که آپتایم سرورتون 99.99% باشه و زمان پاسخگویی سرور هم زیر 200 میلی ثانیه باشه. اگه شرکت نتونه به این تعهدات عمل کنه، شما میتونید ازش خسارت بگیرید.

حالا یه جدول براتون میارم که یه نمونه ساده از سرویس لول رو نشون میده:

معیار سطح سرویس توضیحات
آپتایم سرور 99.9% سرور باید حداقل 99.9% مواقع آنلاین باشه.
زمان پاسخگویی زیر 500 میلی ثانیه زمان لود صفحه وب سایت نباید بیشتر از 500 میلی ثانیه باشه.
پشتیبانی 24/7 پشتیبانی 24 ساعته در 7 روز هفته از طریق تلفن و ایمیل.
زمان رفع مشکل 2 ساعت در صورت بروز مشکل، حداکثر 2 ساعت طول میکشه تا مشکل رفع بشه.

چرا سرویس لول مهمه؟

سرویس لول به چند دلیل مهمه:

  • مشخص کردن انتظارات: سرویس لول به شما کمک میکنه تا دقیقا بدونید که از یه سرویس چه انتظاراتی باید داشته باشید.
  • اندازه گیری عملکرد: با استفاده از سرویس لول میتونید عملکرد شرکت خدمات دهنده رو اندازه گیری کنید و ببینید که آیا داره به تعهداتش عمل میکنه یا نه.
  • بهبود کیفیت: سرویس لول به شرکت های خدمات دهنده کمک میکنه تا کیفیت خدماتشون رو بهبود بدن و رضایت مشتریانشون رو افزایش بدن.
  • جلوگیری از اختلافات: سرویس لول میتونه به جلوگیری از اختلافات بین شما و شرکت خدمات دهنده کمک کنه. چون همه چیز به طور واضح و مکتوب مشخص شده.

حالا یه نکته مهم رو میخواستم یاده تان بدم. دقت کنید که سرویس لول باید واقع گرایانه و قابل دستیابی باشه. اگه یه شرکت وعده های خیلی بزرگی بده که نتونه بهشون عمل کنه، به جای اینکه به شما کمک کنه، فقط باعث ناامیدی میشه.

مثال کد (اگه برنامه نویس هستید):

فرض کنید شما میخواید یه سیستم مانیتورینگ برای بررسی آپتایم یه وب سایت بنویسید. میتونید از کد زیر استفاده کنید (این کد یه مثال ساده است و برای استفاده واقعی نیاز به تغییر داره):

          import requests import time  def check_website_status(url):     try:         response = requests.get(url, timeout=5)         if response.status_code == 200:             return True         else:             return False     except requests.exceptions.RequestException as e:         print(f"Error: {e}")         return False  website_url = "https://www.example.com" # وب سایت مورد نظر خودتون رو اینجا وارد کنید while True:     if check_website_status(website_url):         print(f"{website_url} is online")     else:         print(f"{website_url} is offline")     time.sleep(60) # هر دقیقه یکبار بررسی کن              

این کد هر دقیقه یکبار وضعیت وب سایت رو بررسی میکنه و اگه وب سایت آنلاین باشه، پیام "is online" رو چاپ میکنه و اگه آفلاین باشه، پیام "is offline" رو چاپ میکنه. این فقط یه مثال خیلی ساده بود و برای استفاده واقعی نیاز به امکانات بیشتری مثل ثبت اطلاعات و ارسال هشدار داره.

خلاصه

سرویس لول یه توافق نامه بین شما و شرکت خدمات دهنده است که مشخص میکنه شرکت چه سطح کیفیتی از خدمات رو به شما ارائه میده. سرویس لول شامل یه سری معیارها و استانداردها مثل آپتایم، زمان پاسخگویی، زمان رفع مشکل و پشتیبانی هست. سرویس لول به شما کمک میکنه تا انتظاراتتون رو مشخص کنید، عملکرد شرکت رو اندازه گیری کنید، کیفیت خدمات رو بهبود بدید و از اختلافات جلوگیری کنید.

کلیدواژه ها: سرویس لول، SLA، آپتایم، زمان پاسخگویی، زمان رفع مشکل، پشتیبانی، کیفیت خدمات، توافق نامه

سرویس لول به چه دردی میخوره؟
سرویس لول به شما کمک میکنه تا دقیقا بدونید چه انتظاراتی از یه سرویس دارید، عملکرد ارائه دهنده سرویس رو اندازه گیری کنید و در صورت عدم رضایت، پیگیری کنید.
اگه یه شرکت به تعهدات سرویس لولش عمل نکنه چی میشه؟
بسته به شرایط قرارداد، ممکنه بتونید خسارت بگیرید، قرارداد رو فسخ کنید یا درخواست اصلاح خدمات رو بدید.
چجوری میتونم یه سرویس لول خوب داشته باشم؟
قبل از بستن قرارداد، به دقت نیازهای خودتون رو مشخص کنید، شرایط سرویس لول رو به طور کامل مطالعه کنید و مطمئن بشید که شرکت ارائه دهنده سرویس قادر به انجام تعهداتش هست.
آیا سرویس لول فقط برای خدمات کامپیوتریه؟
نه، سرویس لول میتونه برای هر نوع خدماتی استفاده بشه، از خدمات تلفن همراه گرفته تا خدمات خشکشویی.
آیا همه شرکتها سرویس لول دارن؟
نه، همه شرکت ها سرویس لول ندارن، اما شرکت های بزرگ و حرفه ای معمولا سرویس لول ارائه میدن.

به اشتراک گذاشتن این مطلب در شبکه های اجتماعی

امتیاز شما به این مطلب

امتیاز: 5 از 5 (مجموع 1 رای)

اولین نفری باشید که در مورد این مقاله نظر می دهید!

9628- V1
Terms & Conditions | Privacy Policy

techfeed.ir© 2024 All rights reserved