آخرین بروزرسانی 1 ماه قبل

پرس و جو موتور جستجو (Search Engine Query) چیست؟

پرس و جو در موتور جستجو چیست؟ راهنمای ساده و کامل

سلام دوستان! حتماً تا حالا بارها از موتورهای جستجو مثل گوگل، بینگ یا یاهو استفاده کردید. اما تا حالا به این فکر کردید که وقتی چیزی رو توی این موتورها سرچ می‌کنید، دقیقاً چه اتفاقی میفته؟ اون چیزی که شما تایپ می‌کنید، بهش میگن "پرس و جو" یا به انگلیسی "Search Query". توی این مقاله می‌خوایم ببینیم پرس و جو چیه، چطوری کار می‌کنه و چطوری می‌تونیم پرس و جوهای بهتری بنویسیم تا نتایج بهتری بگیریم.

مقدمه

فرض کنید می‌خواید یه دستور پخت کیک شکلاتی پیدا کنید. شما توی گوگل می‌نویسید "طرز تهیه کیک شکلاتی". این عبارت، همون پرس و جوی شماست. موتور جستجو این عبارت رو می‌گیره، توی میلیون‌ها صفحه وب دنبال صفحاتی می‌گرده که به این عبارت مربوط باشن و بعد، بهترین نتایج رو به شما نشون میده. به همین سادگی!

اجزای یک پرس و جو

یک پرس و جو می‌تونه خیلی ساده یا خیلی پیچیده باشه. یه پرس و جوی ساده ممکنه فقط یه کلمه باشه، مثل "هوا". اما یه پرس و جوی پیچیده می‌تونه شامل چند کلمه، عبارت‌ها و حتی عملگرهای خاص باشه. بیاید با هم یه نگاهی به اجزای مختلف یک پرس و جو بندازیم:

  • کلمات کلیدی (Keywords): مهم‌ترین بخش پرس و جو، کلمات کلیدی هستن. این کلمات، موضوع اصلی چیزی رو که شما دنبالش هستید مشخص می‌کنن. توی مثال قبلی، "کیک شکلاتی" کلمات کلیدی هستن.
  • عبارات (Phrases): اگه می‌خواید دنبال یه عبارت خاص بگردید، اون عبارت رو داخل گیومه (" ") قرار بدید. مثلاً اگه بنویسید "بهترین فیلم‌های کمدی سال 2023"، موتور جستجو فقط صفحاتی رو نشون میده که دقیقاً این عبارت رو داشته باشن.
  • عملگرها (Operators): موتورهای جستجو یه سری عملگرهای خاص دارن که می‌تونید ازشون برای دقیق‌تر کردن پرس و جوتون استفاده کنید. مثلاً عملگر "AND" به این معنیه که هر دو کلمه باید توی صفحه وجود داشته باشن. عملگر "OR" به این معنیه که حداقل یکی از کلمات باید توی صفحه وجود داشته باشه. و عملگر "-" به این معنیه که شما می‌خواید یه کلمه رو از نتایج حذف کنید.
مثال: فرض کنید می‌خواید درباره‌ی "گربه‌ها" اطلاعات جمع کنید، ولی نمی‌خواید چیزی درباره‌ی "سگ‌ها" توی نتایج نشون داده بشه. می‌تونید بنویسید: "گربه‌ها -سگ‌ها"

انواع پرس و جو

پرس و جوها رو می‌تونیم بر اساس هدف و نیتی که پشتشون هست، به چند دسته تقسیم کنیم:

نوع پرس و جو توضیحات مثال
اطلاعاتی (Informational) پرس و جویی که هدفش کسب اطلاعات درباره‌ی یه موضوعه. "تاریخچه اینترنت"
جهت‌یابی (Navigational) پرس و جویی که هدفش رسیدن به یه وب‌سایت خاصه. "ورود به جیمیل"
تراکنشی (Transactional) پرس و جویی که هدفش انجام یه معامله یا خرید اینترنتیه. "خرید آنلاین بلیط هواپیما"

چطوری پرس و جوهای بهتری بنویسیم؟

حالا که فهمیدیم پرس و جو چیه، بیاید چندتا نکته رو با هم مرور کنیم تا بتونیم پرس و جوهای بهتری بنویسیم و نتایج بهتری بگیریم:

  • دقیق باشید: هر چقدر پرس و جوتون دقیق‌تر باشه، نتایج بهتری می‌گیرید. سعی کنید از کلمات کلیدی خاص و مرتبط استفاده کنید.
  • از کلمات مترادف استفاده کنید: اگه با یه کلمه به نتیجه‌ی مطلوب نرسیدید، کلمات مترادف رو امتحان کنید.
  • از عملگرها استفاده کنید: عملگرها می‌تونن به شما کمک کنن تا پرس و جوتون رو دقیق‌تر و هدفمندتر کنید.
  • املای کلمات رو چک کنید: اشتباه تایپی ممکنه باعث بشه موتور جستجو نتایج اشتباهی رو به شما نشون بده. مطمن شید املای کلمان درست هست.
  • از قابلیت‌های پیشرفته‌ی موتور جستجو استفاده کنید: موتورهای جستجو قابلیت‌های پیشرفته‌ای دارن، مثل جستجو بر اساس تصویر، جستجو بر اساس زمان و جستجو در یه سایت خاص. از این قابلیت‌ها برای دقیق‌تر کردن پرس و جوتون استفاده کنید.

مثال های کاربردی

برای اینکه بهتر متوجه بشید، چند تا مثال دیگه هم می‌زنم:

  • پیدا کردن رستوران ایتالیایی نزدیک شما: "رستوران ایتالیایی تهران -نیاوران" (با این پرس و جو، رستوران‌های ایتالیایی رو توی تهران و به خصوص محله‌ی نیاوران پیدا می‌کنید.)
  • مقایسه قیمت گوشی موبایل: "مقایسه قیمت گوشی سامسونگ S23 با آیفون 14" (این پرس و جو به شما کمک می‌کنه تا قیمت این دو مدل گوشی رو توی فروشگاه‌های مختلف مقایسه کنید.)
  • پیدا کردن فایل PDF یه کتاب خاص: "دانلود کتاب آموزش برنامه نویسی پایتون filetype:pdf" (این پرس و جو به شما کمک می‌کنه تا فایل PDF این کتاب رو پیدا کنید.)

خلاصه

توی این مقاله یاد گرفتیم که پرس و جو چیه، چه اجزایی داره و چطوری می‌تونیم پرس و جوهای بهتری بنویسیم. امیدوارم این مطالب براتون مفید بوده باشه و بتونید از این به بعد از موتورهای جستجو به شکل بهتری استفاده کنید. یادمون باشه که نوشتن یه پرس و جوی خوب، یه مهارته که با تمرین بهتر میشه. پس، دست به کار بشید و امتحان کنید!

کلمات کلیدی

موتور جستجو، پرس و جو، جستجو، کلمات کلیدی، عبارت، عملگر، اطلاعات، جهت‌یابی، تراکنش، سئو

پرسش: موتور جستجو چطور پرس و جو رو پردازش می‌کنه؟
پاسخ: موتور جستجو پرس و جوی شما رو می‌گیره، کلمات کلیدی رو شناسایی می‌کنه، اون‌ها رو با فهرست عظیمی از صفحات وب که قبلاً ایندکس کرده مقایسه می‌کنه و بعد، بهترین نتایج رو بر اساس الگوریتم‌های پیچیده به شما نشون میده.
پرسش: آیا طول پرس و جو تاثیری توی نتایج داره؟
پاسخ: بله، پرس و جوهای طولانی‌تر و دقیق‌تر معمولاً نتایج بهتری دارن. چون به موتور جستجو کمک می‌کنن تا دقیقاً بفهمه شما دنبال چی هستید.
پرسش: آیا موتورهای جستجو پرس و جوهای قبلی من رو ذخیره می‌کنن؟
پاسخ: بله، خیلی از موتورهای جستجو پرس و جوهای قبلی شما رو ذخیره می‌کنن تا بتونن نتایج رو بر اساس علایق شما شخصی‌سازی کنن. البته، شما می‌تونید این قابلیت رو غیرفعال کنید.
پرسش: چگونه میتوان مطمین شد که یک سایت در صدر نتایج جستجو ق rar میگیرد؟
پاسخ: برای اینکه یه سایت توی صدر نتایج جستجو قرار بگیره، باید بهینه‌سازی بشه (سئو). این کار شامل انتخاب کلمات کلیدی مناسب، تولید محتوای با کیفیت، بهینه‌سازی ساختار سایت و کسب بک‌لینک از سایت‌های دیگه میشه.
پرسش: آیا استفاده از زبان فارسی در پرس و جو تفاوتی با انگلیسی داره؟
پاسخ: بله، موتورهای جستجو الگوریتم‌های متفاوتی برای پردازش زبان‌های مختلف دارن. برای مثال، در زبان فارسی ممکنه لازم باشه از نیم‌فاصله استفاده کنید تا نتایج بهتری بگیرید.

به اشتراک گذاشتن این مطلب در شبکه های اجتماعی

امتیاز شما به این مطلب

امتیاز: 5 از 5 (مجموع 1 رای)

اولین نفری باشید که در مورد این مقاله نظر می دهید!

8955- V9
Terms & Conditions | Privacy Policy

techfeed.ir© 2024 All rights reserved