سلام دوستان عزیز! امروز میخواهیم دربارهی یک موضوع خیلی مهم در دنیای وب صحبت کنیم: دادههای ساختاریافته. شاید این اسم یکم ترسناک به نظر برسه، ولی خیالتون راحت، ما اینجا هستیم تا همه چیز رو براتون ساده کنیم.
فرض کنید یک کتابخانه بزرگ دارید. اگر کتابها رو بدون هیچ نظمی روی هم بچینید، پیدا کردن یک کتاب خاص خیلی سخت میشه. اما اگر کتابها رو بر اساس موضوع، نویسنده یا هر معیار دیگه ای مرتب کنید، کار خیلی راحتتر میشه. دادههای ساختاریافته هم دقیقا همین کار رو برای موتورهای جستجو (مثل گوگل) انجام میدن.
به زبان ساده، دادههای ساختاریافته یک جور برچسبگذاری اطلاعات وبسایت شما هست. این برچسبها به موتورهای جستجو کمک میکنن تا محتوای سایت شما رو بهتر و سریعتر بفهمند. وقتی گوگل محتوای سایت شما رو بهتر بفهمه، احتمال اینکه سایت شما رو در نتایج جستجو بالاتر نشون بده بیشتر میشه.
دلایل زیادی وجود داره که نشون میده استفاده از دادههای ساختاریافته چقدر مهمه:
راههای مختلفی برای اضافه کردن دادههای ساختاریافته به سایت وجود داره. یکی از رایجترین راهها استفاده از یک فرمت به اسم JSON-LD هست. این فرمت یک روش ساده و استاندارد برای برچسبگذاری اطلاعات وبسایت هست.
برای اینکه بهتر متوجه بشید، یک مثال ساده میزنیم. فرض کنید شما یک دستور پخت کیک شکلاتی رو در سایت خودتون قرار دادید. میتونید از دادههای ساختاریافته استفاده کنید تا به گوگل بگید که این صفحه دربارهی یک دستور پخت هست، اسم کیک چیه، مواد لازم چیه و زمان پخت چقدره. در زیر یک نمونه از کد JSON-LD برای این کار آورده شده:
<script type="application/ld+json"> { "@context": "https://schema.org/", "@type": "Recipe", "name": "کیک شکلاتی خوشمزه", "image": [ "https://example.com/photos/1x1/photo.jpg", "https://example.com/photos/4x3/photo.jpg", "https://example.com/photos/16x9/photo.jpg" ], "author": { "@type": "Person", "name": "آشپز نمونه" }, "datePublished": "2023-10-27", "description": "یک دستور پخت ساده و خوشمزه برای کیک شکلاتی", "prepTime": "PT15M", "cookTime": "PT30M", "totalTime": "PT45M", "recipeYield": "10 نفر", "recipeCategory": "دسر", "recipeCuisine": "ایرانی", "recipeIngredient": [ "2 پیمانه آرد", "1 پیمانه شکر", "1/2 پیمانه پودر کاکائو", "1 قاشق چایخوری بکینگ پودر", "1/2 قاشق چایخوری جوش شیرین", "1 پیمانه شیر", "1/2 پیمانه روغن مایع", "2 عدد تخممرغ", "1 قاشق چایخوری وانیل" ], "recipeInstructions": [ { "@type": "HowToStep", "text": "فر را با دمای 180 درجه سانتیگراد گرم کنید." }, { "@type": "HowToStep", "text": "آرد، شکر، پودر کاکائو، بکینگ پودر و جوش شیرین را در یک کاسه مخلوط کنید." }, { "@type": "HowToStep", "text": "شیر، روغن، تخممرغ و وانیل را اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود." }, { "@type": "HowToStep", "text": "مخلوط را در قالب بریزید و به مدت 30 دقیقه در فر بپزید." } ] } </script>
این کد رو باید در قسمت <head> صفحات وبسایت خودتون قرار بدید. البته لازم نیست نگران باشید، ابزارهای زیادی وجود دارند که به شما کمک میکنن تا این کد رو به راحتی تولید کنید.
خوشبختانه، لازم نیست همهچیز رو از صفر شروع کنید. ابزارهای زیادی وجود دارند که به شما کمک میکنن تا دادههای ساختاریافته رو به وبسایت خودتون اضافه کنید:
دادههای ساختاریافته انواع مختلفی دارند که هر کدوم برای یک نوع محتوا مناسب هستند. بعضی از رایجترین انواع دادههای ساختاریافته عبارتند از:
نوع داده | کاربرد | مثال |
---|---|---|
Recipe | برای دستور پخت غذاها | یک دستور پخت کیک شکلاتی |
Product | برای محصولات فروشگاهی | یک گوشی موبایل با قیمت و رتبهبندی |
Event | برای رویدادها و همایشها | یک کنسرت موسیقی با تاریخ و محل برگزاری |
Article | برای مقالات و اخبار | یک مقاله دربارهی دادههای ساختاریافته |
LocalBusiness | برای کسبوکارهای محلی | یک رستوران با آدرس و شماره تلفن |
دادههای ساختاریافته یک روش عالی برای بهبود رتبهبندی وبسایت شما در گوگل و افزایش ترافیک سایت هستند. با استفاده از این دادهها، شما به موتورهای جستجو کمک میکنید تا محتوای سایت شما رو بهتر بفهمند و اونها رو به شکل جذابتری به کاربرها نشون بدن. پس همین امروز شروع کنید و از این ابزار قدرتمند برای بهبود عملکرد وبسایت خودتون استفاده کنید. یادتون باشه حتی یک مقدار کچک از این کار در رتبه سایتتون تاثیر گذار خواهد بود.
داده ساختاریافته سئو گوگل JSON-LD Schema Markup رتبهبندی سایت ترافیک سایت
امتیاز شما به این مطلب
امتیاز: 5 از 5 (مجموع 1 رای)
اولین نفری باشید که در مورد این مقاله نظر می دهید!
techfeed.ir© 2024 All rights reserved