سلام دوستان عزیز! امروز میخوام در مورد کانبان صحبت کنم. شاید اسمش یک کم پیچیده به نظر برسه، اما نگران نباشید، خیلی سادهتر از اونیه که فکر میکنید. کانبان یه جور روش مدیریت کاره که بهمون کمک میکنه کارها رو بهتر سازماندهی کنیم و سریعتر انجام بدیم.
فرض کنید یه عالمه کار دارید که باید انجام بدید. لیست کارها خیلی طولانیه و نمیدونید از کجا شروع کنید. اینجا کانبان به کمکتون میاد. کانبان یه جور تابلوی اعلاناته که کارها رو روش میچسبونیم و مرحله به مرحله پیش میبریم.
کانبان از یه سری ستون تشکیل شده. معمولاً سه تا ستون اصلی داره:
حالا چیکار میکنیم؟ هر کار رو روی یه کارت (مثلاً یه تکه کاغذ یا یه کارت توی یه برنامه کامپیوتری) مینویسیم و میچسبونیم به ستون "انجامنشده". وقتی شروع کردیم به انجام اون کار، کارت رو میکشیم و میبریم به ستون "در حال انجام". و وقتی تموم شد، میبریم به ستون "انجامشده".
به این ترتیب، همیشه میتونیم ببینیم که چه کارهایی مونده، چه کارهایی داریم انجام میدیم و چه کارهایی رو تموم کردیم. خیلی مرتب و منظم، نه؟
فرض کنید شما یه دانشجو هستید و باید برای امتحان آماده بشید. کارهایی که باید انجام بدید اینها هستن:
حالا این کارها رو توی یه تابلوی کانبان ساده میذاریم:
انجامنشده | در حال انجام | انجامشده |
---|---|---|
خوندن جزوهها | ||
حل کردن تمرینها | ||
مرور کردن مطالب |
وقتی شروع کردید به خوندن جزوهها، کارت "خوندن جزوهها" رو میکشید و میبرید به ستون "در حال انجام". بعد از اینکه خوندن جزوهها تموم شد، کارت رو میبرید به ستون "انجامشده". به همین سادگی!
کانبان کلی مزیت داره:
کانبان برای همه مناسبه! از دانشجوها گرفته تا شرکتهای بزرگ. هر کسی که میخواد کارهاش رو بهتر مدیریت کنه میتونه از کانبان استفاده کنه. حتی میتونید برای کارهای خونهتون هم از کانبان استفاده کنید. مثلاً یه تابلوی کانبان برای کارهای نظافت خونه درست کنید.
برای استفاده از کانبان، لازم نیست حتماً یه تابلوی اعلانات فیزیکی داشته باشید. کلی برنامه و وبسایت هست که بهتون کمک میکنه تابلوی کانبان مجازی درست کنید. بعضی از این ابزارها عبارتند از:
این ابزارها خیلی امکانات دیگه هم دارن، مثل اضافه کردن تاریخ سررسید، تخصیص دادن کارها به افراد مختلف و گذاشتن نظر. پیشنهاد می کنم یکم درموردشون سرچ کنیند.
برای اینکه کانبان واقعاً مفید باشه، باید به چند تا نکته توجه کنید:
کانبان یه روش ساده و موثره برای مدیریت کارها. با استفاده از کانبان میتونید کارها رو بهتر سازماندهی کنید، سریعتر انجام بدید و بهرهوری خودتون رو افزایش بدید. امیدوارم این مطلب بهتون کمک کنه کانبان رو بهتر بشناسید و ازش استفاده کنید.
کانبان، مدیریت کار، بهرهوری، سازماندهی، Trello، Asana، Jira، تابلو کانبان، مدیریت پروژه
امتیاز شما به این مطلب
امتیاز: 5 از 5 (مجموع 1 رای)
اولین نفری باشید که در مورد این مقاله نظر می دهید!
techfeed.ir© 2024 All rights reserved