آخرین بروزرسانی 1 روز قبل

پیوند عمیق (Deep Linking) چیست؟

پیوند عمیق: یه راه میانبر به داخل اپلیکیشن ها!

سلام دوستان! امروز می‌خوام یه موضوع خیلی کاربردی و جالب رو باهاتون در میون بذارم: پیوند عمیق یا همون Deep Linking. شاید اسمش یکم پیچیده به نظر برسه، اما خیالتون راحت، خیلی ساده تر از اونیه که فکرش رو می‌کنید. این یه جورایی مثل اینه که به جای اینکه اول وارد یه ساختمون بشید و بعد دنبال یه اتاق خاص بگردید، مستقیم برید به همون اتاق. یه جور راه میانبره!

به زبان ساده، Deep Linking یه نوع پیوند یا لینکه که شما رو به جای اینکه فقط به صفحه اصلی یک وبسایت یا اپلیکیشن ببره، مستقیماً به یک صفحه خاص یا یک محتوای خاص داخل اون برنامه هدایت می‌کنه. تصور کنید دارید توی اینستاگرام یه پست رو با دوستتون شیر می‌کنید. وقتی اون دوستتون روی لینک کلیک می‌کنه، به جای اینکه فقط وارد صفحه اصلی اینستاگرام بشه، مستقیماً به همون پستی که شما شیر کردید، منتقل میشه. این دقیقا کار Deep Linking هست.

چرا Deep Linking مهمه؟

حالا شاید بپرسید که خب، چه فایده‌ای داره؟ چرا باید از Deep Linking استفاده کنیم؟ دلیلش خیلی ساده است: تجربه کاربری بهتر! وقتی کاربر مستقیم به چیزی که دنبالشه برسه، خیلی راضی‌تره و احتمال اینکه دوباره برگرده و از اپلیکیشن شما استفاده کنه، بیشتر میشه. این یعنی افزایش تعامل (Engagement) و در نهایت موفقیت اپلیکیشن شما.

یه مثال دیگه: فرض کنید توی یه تبلیغ برای یه تخفیف ویژه روی یه محصول خاص توی یه فروشگاه آنلاین، لینکی قرار داده شده. اگه اون لینک یه Deep Link باشه، کاربر با کلیک روش مستقیم به صفحه همون محصول میره و دیگه نیازی نیست توی سایت دنبالش بگرده. این خیلی راحتتر و سریعتره، مگه نه؟

انواع Deep Linking

کلا دو نوع Deep Linking داریم:

  • Deferred Deep Linking: این نوع پیوند، وقتی که کاربر هنوز اپلیکیشن رو نصب نکرده باشه، کار می‌کنه. کاربر روی لینک کلیک می‌کنه، به صفحه دانلود اپلیکیشن هدایت میشه، اپلیکیشن رو نصب می‌کنه و بعد از نصب، مستقیم به همون صفحه‌ای که لینک بهش اشاره می‌کرد، منتقل میشه. خیلی باهوشه، نه؟
  • Direct Deep Linking: این نوع پیوند، وقتی کاربر اپلیکیشن رو از قبل نصب کرده باشه، کار می‌کنه. کاربر روی لینک کلیک می‌کنه و بلافاصله به صفحه مورد نظر داخل اپلیکیشن منتقل میشه.

یه جدول برای درک بهتر

نوع پیوند عمیق نحوه عملکرد شرایط لازم
Deferred Deep Linking کاربر رو به صفحه دانلود هدایت می‌کنه و بعد از نصب، به صفحه مورد نظر منتقل می‌کنه. کاربر اپلیکیشن رو نصب نکرده باشه.
Direct Deep Linking کاربر رو مستقیماً به صفحه مورد نظر داخل اپلیکیشن منتقل می‌کنه. کاربر اپلیکیشن رو از قبل نصب کرده باشه.

یه مثال ساده

فرض کنید یه لینک داریم که میخوایم کاربر رو به صفحه محصول "کفش ورزشی" در اپلیکیشن فروشگاه آنلاین ببریم. یه Deep Link میتونه این شکلی باشه:

myapp://products/shoes

توی این مثال:

  • myapp:// اسم طرحواره (Scheme) اپلیکیشنه. این اسم باید توی اپلیکیشن تعریف شده باشه.
  • products/shoes آدرس صفحه‌ایه که میخوایم کاربر بهش منتقل بشه.

نکته مهم: برای اینکه Deep Linking به درستی کار کنه، باید تنظیمات لازم رو توی اپلیکیشن انجام بدید. این تنظیمات ممکنه یکم فنی باشه، اما نگران نباشید، کلی منبع آموزشی آنلاین برای این کار وجود داره.

جمع‌بندی

Deep Linking یه ابزار قدرتمنده که می‌تونه تجربه کاربری اپلیکیشن شما رو به طور چشمگیری بهبود بده. با استفاده از این تکنیک، می‌تونید کاربرها رو به راحتی به صفحه‌های خاص داخل اپلیکیشن هدایت کنید و تعامل اونها رو با اپلیکیشن افزایش بدید. پس اگه صاحب یه اپلیکیشن هستید یا به فکر توسعه یه اپلیکیشن جدیدید، حتماً Deep Linking رو جدی بگیرید.

امیدوارم این توضیحات براتون مفید بوده باشه. اگه سوالی داشتید، حتماً بپرسید!

این هم یه نکته کوچیک: یادتون باشه که آدرس های Deep Link رو درست و با دقت بنویسید، چون اگر غلط باشه، کاربر به جای اینکه به صفحه مورد نظر بره، ممکنه با ارور مواجه بشه. دقعت کنید!

کلمات کلیدی

پیوند عمیق, Deep Linking, اپلیکیشن, موبایل, تجربه کاربری, Deferred Deep Linking, Direct Deep Linking, لینک, آدرس, موبایل مارکتینگ

Deep Linking چطوری کار می کنه؟
وقتی کاربر روی لینک کلیک می کنه، سیستم عامل گوشی (مثلا اندروید یا iOS) تشخیص میده که این لینک یه Deep Link هست و باید اپلیکیشن مربوطه رو باز کنه. بعد اپلیکیشن باز میشه و بر اساس آدرس موجود در لینک، کاربر رو به صفحه مورد نظر منتقل می کنه.
آیا Deep Linking فقط برای اپلیکیشن های موبایل استفاده میشه؟
بیشتر کاربرد Deep Linking برای اپلیکیشن های موبایل هست، اما میشه از اون برای وبسایت ها هم استفاده کرد. به این نوع Deep Linking برای وب، Universal Links گفته میشه.
چه ابزارهایی برای ایجاد Deep Link وجود داره؟
ابزارهای زیادی برای ایجاد و مدیریت Deep Link وجود داره. بعضی از اونها رایگان هستن و بعضی هم پولی. بعضی از این ابزارها عبارتند از Branch, Firebase Dynamic Links, AppsFlyer.
امنیت Deep Linking چقدره؟
میشه گفت Deep Linking امنه، اما باید یه سری نکات امنیتی رو رعایت کرد. مثلا باید مطمئن شد که لینک های Deep Link معتبر هستن و از یه منبع مطمئن اومدن. همچنین باید از تکنیک های تایید هویت کاربر استفاده کرد تا از سوء استفاده جلوگیری بشه.

به اشتراک گذاشتن این مطلب در شبکه های اجتماعی

امتیاز شما به این مطلب

امتیاز: 5 از 5 (مجموع 1 رای)

اولین نفری باشید که در مورد این مقاله نظر می دهید!

3110- V1
Terms & Conditions | Privacy Policy

techfeed.ir© 2024 All rights reserved