سلام به همه! امروز می خوایم در مورد یه چیز خیلی مفید و ساده توی دنیای اینترنت صحبت کنیم: بوک مارک. شاید اسمش رو شنیده باشید، شاید هم نه. مهم نیست. این مقاله رو بخونید تا باهاش آشنا بشید و ببینید چقدر می تونه کارتون رو راحت تر کنه.
فرض کنید دارید یه مقاله خیلی جالب در مورد تاریخ ایران می خونید. وسطش یهو یه کاری براتون پیش میاد. مجبور می شید کامپیوتر رو خاموش کنید یا مرورگرتون رو ببندید. حالا چطوری دوباره همون صفحه رو پیدا کنید؟ دوباره باید کلی جستجو کنید؟ نه! بوک مارک دقیقا اینجاست که به درد می خوره.
بوک مارک (Bookmark) چیه؟ به زبون ساده، بوک مارک یه جور نشونه گذاریه. دقیقا مثل وقتی که یه صفحه از کتابتون رو تا می زنید یا یه تیکه کاغذ میذارید لای کتاب که یادتون نره کجا بودید. بوک مارک هم همین کار رو توی اینترنت انجام میده. یه آدرس اینترنتی (یا همون URL) رو ذخیره می کنه تا شما بتونید به راحتی دوباره بهش برگردید.
چرا بوک مارک مهمه؟
فکر کنید چقدر زمان صرف می کنید تا دوباره یه سایتی رو که قبلا دیدید پیدا کنید. بوک مارک این زمان رو خیلی کم می کنه. فرض کنید یه لیست از آهنگ های مورد علاقه تون توی یه سایت خاص دارید. با بوک مارک دیگه لازم نیست هر دفعه دنبال اون سایت بگردید. فقط کافیه روی بوک مارک کلیک کنید تا مستقیم برید به همون صفحه.
یه مثال دیگه: تصور کنید دارید تحقیق می کنید برای یه پروژه دانشگاهی. کلی سایت پیدا می کنید که اطلاعات مفیدی دارن. اگه همه این سایت ها رو بوک مارک کنید، خیلی راحت تر می تونید بهشون دسترسی داشته باشید و اطلاعاتتون رو جمع آوری کنید. اینجوری دیگه سردرگم نمیشید و یه جا همه چی دات شته میشد.
چطوری بوک مارک کنیم؟
خب، حالا بریم سراغ اینکه چطوری باید یه صفحه رو بوک مارک کنیم. این کار خیلی آسونه. تقریبا همه مرورگرهای اینترنتی (مثل کروم، فایرفاکس، سافاری و غیره) یه گزینه برای بوک مارک کردن دارن. معمولا یه علامت ستاره یا یه آیکون شبیه کتاب هست توی نوار آدرس مرورگر.
کافیه روی اون آیکون کلیک کنید. یه پنجره کوچیک باز میشه که می تونید اسم بوک مارک رو تغییر بدید (مثلا به جای اسم طولانی صفحه، یه اسم کوتاه تر و به یاد موندنی تر بذارید). بعد می تونید انتخاب کنید که بوک مارک کجا ذخیره بشه. معمولا یه پوشه به اسم "بوک مارک ها" یا "علاقه مندی ها" وجود داره. شما می تونید پوشه های جدید هم بسازید تا بوک مارک هاتون رو منظم تر نگه دارید.
یه مثال ساده:
فرض کنید می خواید صفحه اول گوگل (google.com) رو بوک مارک کنید. کافیه این مراحل رو دنبال کنید:
حالا گوگل توی بوک مارک هاتون ذخیره شده. هر وقت خواستید دوباره به گوگل برید، فقط کافیه روی بوک مارکش کلیک کنید.
سازماندهی بوک مارک ها
وقتی تعداد بوک مارک هاتون زیاد میشه، پیدا کردن یه بوک مارک خاص می تونه سخت بشه. برای همین بهتره بوک مارک هاتون رو منظم کنید. می تونید پوشه های مختلف بسازید برای دسته بندی بوک مارک هاتون. مثلا یه پوشه برای "اخبار"، یه پوشه برای "آموزش"، یه پوشه برای "سرگرمی" و غیره.
همچنین می تونید بوک مارک هاتون رو بر اساس حروف الفبا مرتب کنید. خیلی از مرورگرها این امکان رو دارن که بوک مارک ها رو به صورت خودکار مرتب کنن.
دسته بندی | مثال بوک مارک | توضیحات |
---|---|---|
اخبار | سایت های خبری مثل BBC فارسی، CNN | برای دسترسی سریع به آخرین اخبار |
آموزش | سایت های آموزشی مثل Coursera، Khan Academy | برای یادگیری مطالب جدید |
سرگرمی | سایت های فیلم و سریال، سایت های موسیقی | برای دسترسی سریع به محتواهای سرگرم کننده |
نکته مهم: اگه از مرورگرهای مختلف استفاده می کنید، می تونید بوک مارک هاتون رو بین مرورگرها همگام سازی کنید (Sync). اینجوری هر بوک مارکی که توی یه مرورگر ذخیره کنید، به طور خودکار توی بقیه مرورگرها هم ذخیره میشه. برای این کار معمولا باید یه حساب کاربری توی اون مرورگر داشته باشید (مثلا حساب گوگل برای کروم).
خلاصه
بوک مارک یه ابزار ساده ولی خیلی قدرتمنده که می تونه زندگی اینترنتی شما رو خیلی راحت تر کنه. با بوک مارک کردن سایت ها و صفحات مورد علاقه تون، دیگه لازم نیست هر دفعه کلی وقت صرف جستجو کنید. فقط کافیه یه کلیک کنید تا مستقیم برید به همون صفحه. پس همین الان دست به کار بشید و شروع کنید به بوک مارک کردن! مطمئنم ازش خوشتون میاد.
کلمات کلیدی: بوک مارک, مرورگر, اینترنت, آموزش, راهنما, وب سایت, لینک, علاقه مندی, نشانک
امتیاز شما به این مطلب
امتیاز: 5 از 5 (مجموع 1 رای)
اولین نفری باشید که در مورد این مقاله نظر می دهید!
techfeed.ir© 2024 All rights reserved