آخرین بروزرسانی 2 روز قبل

پست تاریک (Dark Post) چیست؟

پست تاریک: تبلیغاتی که همه نمی بینند!

شاید اسم "پست تاریک" یکم ترسناک به نظر برسه، اما نگران نباشید! هیچ چیز مرموزی پشتش نیست. به زبان ساده، پست تاریک یک نوع تبلیغات در شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک و اینستاگرام هست که فقط به گروه خاصی از افراد نشون داده میشه. این پست ها در صفحه اصلی شما یا در تایم لاین دوستاتون ظاهر نمیشن، مگه اینکه جزو اون گروهی باشید که تبلیغ کننده مشخص کرده.

فرض کنید شما صاحب یک فروشگاه آنلاین لباس هستید. شما می خواهید یک تبلیغ برای یک مدل خاص کت زمستانی نشون بدید، اما فقط به کسانی که ساکن شهرهای سردسیر هستند و قبلا از سایت شما خرید کردن یا کت های مشابه رو جستجو کردند. به جای اینکه این تبلیغ رو به همه نشون بدید، از پست تاریک استفاده می کنید تا فقط همین افراد اون رو ببینند. اینجوری پولتون رو برای کسانی که اصلا به این محصول علاقه ندارن، هدر نمی دید.

چرا از پست تاریک استفاده کنیم؟

دلایل زیادی وجود داره که چرا کسب و کارها از پست تاریک استفاده می کنند. مهمترینشون اینها هستند:

  • هدفمند بودن: شما می تونید تبلیغاتتون رو دقیقا به افرادی نشون بدید که احتمال خریدشون بیشتره.
  • آزمایش و خطا: می تونید نسخه های مختلف یک تبلیغ رو به گروه های مختلف نشون بدید و ببینید کدوم نسخه بهتر کار می کنه. این به شما کمک می کنه تبلیغات موثرتری بسازید.
  • جلوگیری از شلوغی صفحه: فرض کنید شما برای هر محصولی که دارید یک پست در صفحه خودتون بذارید. صفحه تون خیلی شلوغ میشه و ممکنه فالوورهاتون رو خسته کنه. با پست تاریک، می تونید تبلیغات رو فقط به کسانی نشون بدید که به اون محصول علاقه دارن.

چطور یک پست تاریک بسازیم؟

ساخت پست تاریک معمولا از طریق ابزارهای تبلیغاتی خود شبکه های اجتماعی انجام میشه. به عنوان مثال، در فیسبوک، شما می تونید از "Facebook Ads Manager" استفاده کنید. این ابزار به شما امکان میده تا مخاطب مورد نظرتون رو مشخص کنید، بودجه تبلیغات رو تعیین کنید و نسخه های مختلف تبلیغات رو آزمایش کنید.

به طور کلی مراحل ساخت یک پست تاریک اینها هستند:

  1. وارد ابزار تبلیغاتی شبکه اجتماعی مورد نظرتون بشید.
  2. یک کمپین تبلیغاتی جدید ایجاد کنید.
  3. هدف کمپین رو مشخص کنید (مثلا افزایش فروش، افزایش بازدید سایت و غیره).
  4. مخاطب مورد نظرتون رو مشخص کنید (بر اساس سن، جنسیت، موقعیت مکانی، علایق و غیره).
  5. بودجه تبلیغات و زمان نمایش اون رو تعیین کنید.
  6. محتوای تبلیغاتی خودتون رو بسازید (شامل متن، عکس یا ویدیو).
  7. تبلیغ رو منتشر کنید.

مثال از کاربرد پست تاریک

تصور کنید یک آموزشگاه زبان انگلیسی هستید و می‌خواهید برای کلاس‌های آمادگی آیلتس تبلیغ کنید. شما میتونید یک پست تاریک ایجاد کنید و فقط به افرادی که در نزدیکی آموزشگاه شما زندگی می‌کنند، بین 20 تا 35 سال سن دارند و به یادگیری زبان انگلیسی علاقه مند هستن نشون بدید. یا حتی به کسانی که قبلا در سایت شما ثبت نام کردن و در مورد آزمون آیلتس سوال کرده اند.

ویژگی توضیحات
مخاطب افراد 20 تا 35 ساله ساکن تهران که به یادگیری زبان انگلیسی علاقه مند هستند.
محتوا یک ویدیو کوتاه که مزایای شرکت در کلاس‌های آیلتس آموزشگاه رو نشون میده و تخفیف ویژه ای رو هم ارائه میده.
هدف ثبت نام افراد در کلاس‌های آیلتس.

نکته های مهم در استفاده از پست تاریک

  • مخاطب خودتون رو خوب بشناسید: هر چقدر بیشتر در مورد مخاطب هدفتون بدونید، تبلیغاتتون موثرتر خواهد بود. به سن، جنسیت، علایق، موقعیت مکانی و رفتار آنلاینشون توجه کنید.
  • محتوای جذاب بسازید: محتوای تبلیغاتی شما باید جذاب و مرتبط با مخاطب هدفتون باشه. از عکس ها و ویدیوهای با کیفیت استفاده کنید و یک پیام واضح و قانع کننده ارائه بدید.
  • تبلیغاتتون رو مرتبا بررسی کنید: بعد از اینکه تبلیغاتتون رو منتشر کردید، باید مرتبا عملکردشون رو بررسی کنید. ببینید کدوم تبلیغات بهتر کار می کنند و کدوم نه. بر اساس این اطلاعات، می تونید تبلیغاتتون رو بهینه سازی کنید تا نتایج بهتری بگیرید. یه نیگاهی به آنالتیک هم بندازید.

خلاصه

پست تاریک یک ابزار قدرتمند برای تبلیغات هدفمند در شبکه های اجتماعی هست. با استفاده از این ابزار، می تونید تبلیغاتتون رو دقیقا به افرادی نشون بدید که احتمال خریدشون بیشتره و از هدر رفتن پولتون جلوگیری کنید. با کمی تمرین و آزمایش، می تونید از پست تاریک برای رشد کسب و کارتون استفاده کنید.

کلمات کلیدی

پست تاریک، تبلیغات هدفمند، شبکه های اجتماعی، فیسبوک، اینستاگرام، Facebook Ads Manager، بازاریابی دیجیتال

پست تاریک دقیقا چیه؟
یک نوع تبلیغ در شبکه های اجتماعی که فقط به گروه خاصی از افراد نشون داده میشه و در صفحه اصلی بقیه کاربران ظاهر نمیشه.
چرا باید از پست تاریک استفاده کنم؟
برای هدفمند کردن تبلیغات، آزمایش و خطا، و جلوگیری از شلوغی صفحه.
چطور یک پست تاریک بسازم؟
از طریق ابزارهای تبلیغاتی شبکه های اجتماعی، مثل Facebook Ads Manager.
آیا پست تاریک گرونه؟
هزینه پست تاریک بستگی به بودجه ای داره که شما تعیین می کنید. اما به دلیل هدفمند بودن، معمولا مقرون به صرفه تر از تبلیغات عمومی هست.

به اشتراک گذاشتن این مطلب در شبکه های اجتماعی

امتیاز شما به این مطلب

امتیاز: 5 از 5 (مجموع 1 رای)

اولین نفری باشید که در مورد این مقاله نظر می دهید!

3381- V3
Terms & Conditions | Privacy Policy

techfeed.ir© 2024 All rights reserved