تو دنیای پرشتاب و همیشه در حال تغییر فناوری، دیگه فقط نوآوری و سودآوری مهم نیست. یه بُعد دیگه هم هست که داره روز به روز مهمتر میشه: مسئولیت اجتماعی شرکت یا CSR (Corporate Social Responsibility). CSR یعنی یه شرکت نه تنها به فکر جیب خودش باشه، بلکه به فکر جامعه، محیط زیست و به طور کلی دنیایی که توش زندگی میکنه هم باشه.
شاید باورتون نشه، ولی CSR توی شرکتهای بزرگ فناوری داره تبدیل به یه استراتژی اساسی میشه. دیگه کسی ازشون نمیپذیره که فقط محصول خفن تولید کنن و پول پارو کنن. مردم (و از اون مهمتر، نسل جدید!) انتظار دارن ببینن این شرکتها چطوری دارن به بهبود دنیا کمک میکنن.
خب، دلایلش زیاده. اول از همه، افزایش اعتبار برند. وقتی یه شرکت نشون میده که به چیزی بیشتر از سود فکر میکنه، مردم بهش اعتماد میکنن. این اعتماد باعث میشه محصولاتش رو راحتتر بخرن و برندش رو به بقیه پیشنهاد بدن. یه جورایی میشه گفت CSR یه جور تبلیغات غیرمستقیم و خیلی موثره!
دوم، جذب و حفظ استعدادها. جوونهایی که تازه دارن وارد بازار کار میشن، دیگه فقط دنبال حقوق بالا نیستن. اونا میخوان تو شرکتی کار کنن که ارزشهای اونا رو هم منعکس کنه. شرکتی که به محیط زیست اهمیت میده، به حقوق کارگران احترام میذاره و برای حل مشکلات اجتماعی تلاش میکنه، شانس خیلی بیشتری برای جذب و حفظ بهترین استعدادها داره.
سوم، کاهش ریسکها. شرکتهایی که CSR رو جدی نمیگیرن، بیشتر در معرض ریسکهای مختلف قرار دارن. ممکنه به خاطر آلودگی محیط زیست جریمه بشن، به خاطر نقض حقوق کارگران تحریم بشن و یا به خاطر فساد مالی مورد انتقاد عمومی قرار بگیرن. CSR یه جور بیمه است که از شرکت در برابر این خطرات محافظت میکنه.
خب، شرکتهای فناوری راههای مختلفی برای پیادهسازی CSR دارن. بعضیها روی حفاظت از محیط زیست تمرکز میکنن. مثلاً از انرژیهای تجدیدپذیر استفاده میکنن، مصرف آب رو کاهش میدن و پسماندهای الکترونیکی رو به درستی بازیافت میکنن.
بعضی دیگه روی مسائل اجتماعی تمرکز میکنن. مثلاً از آموزش و پرورش حمایت میکنن، به نیازمندان کمک میکنن و برای رفع تبعیض نژادی و جنسیتی تلاش میکنن.
یه سری هم روی حاکمیت شرکتی تمرکز میکنن. یعنی سعی میکنن شرکت رو به صورت شفاف و عادلانه اداره کنن، از فساد مالی جلوگیری کنن و حقوق سهامداران رو رعایت کنن.
چند تا مثال از فعالیتهای CSR شرکتهای فناوری:
این فقط چند تا مثال کوچیک بودن. کلی شرکت دیگه هم دارن کارهای خیلی خوبی انجام میدن. مهم اینه که CSR دیگه یه انتخاب نیست، یه ضرورته!
شرکت | حوزه تمرکز CSR | مثال فعالیت |
---|---|---|
اپل | محیط زیست، حقوق بشر | استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر در تولید، مبارزه با کار اجباری |
گوگل | آموزش، انرژیهای تجدیدپذیر | ارائه دورههای آنلاین رایگان، سرمایهگذاری در پروژههای انرژی خورشیدی |
مایکروسافت | دسترسی به فناوری، کمکهای بشردوستانه | ارائه نرمافزارهای رایگان به سازمانهای غیرانتفاعی، کمک به آسیبدیدگان از بلایای طبیعی |
وقتی به CSR به عنوان مخفف Critical Section Routine اشاره می کنیم، منظور این است که CSR با گرفتن حروف اولیه هر کلمه مهم در Critical Section Routine تشکیل می شود. این فرآیند عبارت اصلی را به شکلی کوتاه تر و قابل مدیریت تر فشرده می کند و در عین حال معنای اصلی خود را حفظ می کند. بر اساس این تعریف، CSR مخفف Critical Section Routine است.
امتیاز شما به این مطلب
امتیاز: 5 از 5 (مجموع 1 رای)
اولین نفری باشید که در مورد این مقاله نظر می دهید!
techfeed.ir© 2024 All rights reserved