سلام دوستان! فرض کنید شما یک مغازه دارید. خیلی مهم است که بدونید مشتری ها در مورد مغازه شما چی میگن، چه چیزهایی رو دوست دارن و چه چیزهایی رو دوست ندارن. مانیتورینگ برند هم دقیقا همین کار رو برای برند شما در دنیای آنلاین انجام میده. یعنی گوش میدید ببینید مردم در مورد برند شما چی میگن و کجا میگن.
به زبان ساده، مانیتورینگ برند یعنی رصد کردن و پیگیری کردن هر گونه صحبتی که در مورد برند شما در اینترنت میشه. این صحبت ها میتونه در شبکه های اجتماعی، وبلاگ ها، فروم ها، سایت های خبری و هر جای دیگه ای که مردم در مورد برندها صحبت می کنن، انجام بشه.
چرا مانیتورینگ برند مهم است؟ خیلی دلایل مهم وجود داره. اول از همه، به شما کمک میکنه که بفهمید مشتری هاتون چه احساسی نسبت به برند شما دارن. آیا از محصولات و خدمات شما راضی هستند؟ آیا انتقادی دارند؟ با دونستن این موضوعات میتونید محصولات و خدماتتون رو بهبود ببخشید و رضایت مشتری رو بالا ببرید.
دوم اینکه، مانیتورینگ برند به شما کمک میکنه که بحران های احتمالی رو زودتر شناسایی کنید. اگه کسی از برند شما شکایت کنه یا انتقادی جدی مطرح کنه، شما میتونید خیلی سریع بهش پاسخ بدید و جلوی گسترش بحران رو بگیرید. تصور کنید یک مشتری ناراضی یک پست خیلی منفی در شبکه های اجتماعی بزاره. اگر شما این پست رو زود ببینید، میتونید با مشتری تماس بگیرید و سعی کنید مشکلش رو حل کنید. اما اگر دیر ببینید، ممکنه اون پست خیلی وایرال بشه و به شهرت برند شما آسیب بزنه.
سوم اینکه، مانیتورینگ برند به شما کمک میکنه که از فرصت های جدید با خبر بشید. ممکنه کسی پیشنهاد جالبی برای همکاری با برند شما داشته باشه. یا ممکنه متوجه بشید که یک ترند جدید داره شکل میگیره که شما میتونید ازش استفاده کنید. مثلا اگر یک اینفلوئنسر (Influencer) معروف در مورد برند شما صحبت کنه، میتونید باهاش همکاری کنید و برندتون رو بیشتر به مخاطبانش معرفی کنید.
حالا، چطور مانیتورینگ برند رو انجام بدیم؟ ابزارهای مختلفی برای این کار وجود داره. بعضی از این ابزارها پولی هستند و بعضی رایگان. بعضی از ابزارها خیلی پیشرفته هستند و قابلیت های زیادی دارند و بعضی ساده تر. شما میتونید با توجه به نیازها و بودجه خودتون یکی از این ابزارها رو انتخاب کنید.
برای شروع، میتونید از ابزارهای رایگان مثل Google Alerts استفاده کنید. این ابزار به شما کمک میکنه که هر وقت اسم برند شما در اینترنت ذکر شد، یک ایمیل دریافت کنید. این یک روش خوب برای شروع کاره، اما ممکنه خیلی دقیق نباشه و خیلی از صحبت ها رو از دست بدید.
ابزارهای پولی مثل Brandwatch، Mention و Hootsuite Insights امکانات بیشتری رو در اختیارتون قرار میدن. این ابزارها میتونن به شما کمک کنن که احساسات مردم نسبت به برندتون رو تحلیل کنید، ترندها رو شناسایی کنید و رقبای خودتون رو زیر نظر بگیرید.
در جدول زیر، چند نمونه از این ابزارها رو با هم مقایسه میکنیم:
ابزار | قیمت | قابلیت ها |
---|---|---|
Google Alerts | رایگان | ارسال ایمیل وقتی اسم برند ذکر میشه |
Brandwatch | پولی (بسیار گران) | تحلیل احساسات، شناسایی ترندها، رصد رقبا |
Mention | پولی (متوسط) | مانیتورینگ شبکه های اجتماعی، وب، فروم ها |
Hootsuite Insights | پولی (متوسط) | تحلیل داده های شبکه های اجتماعی، شناسایی اینفلوئنسرها |
به عنوان مثال، فرض کنید شما یک شرکت تولید کننده نوشیدنی هستید. با استفاده از مانیتورینگ برند میتونید متوجه بشید که مردم در مورد طعم نوشیدنی جدیدتون چی میگن. آیا طعمش رو دوست دارن؟ آیا پیشنهاد بهتری دارن؟ با دونستن این موضوعات میتونید محصولتون رو بهبود ببخشید و فروشتون رو افزایش بدید.
یا فرض کنید یک نفر از نوشیدنی شما در یک رستورانت عکس گرفته و در اینستاگرام منتشر کرده. با مانیتورینگ برند میتونید این عکس رو ببینید و ازش برای تبلیغات برندتون استفاده کنید.
یه نکته ی ممه اینه که نباید فقط به صحبت های مثبت توجه کنید. انتقادها خیلی مهم هستند و میتونن به شما کمک کنن که نقاط ضعف برندتون رو شناسایی کنید و برطرف کنید. حتما به انتقادها پاسخ بدید و نشون بدید که به نظرات مشتریان اهمیت میدید.
جمع بندی: مانیتورینگ برند یک ابزار قدرتمند برای شناخت مشتریان، مدیریت بحران و شناسایی فرصت ها است. با استفاده از این ابزار میتونید برندتون رو در دنیای آنلاین مدیریت کنید و ازش محافظت کنید. یادتون باشه که همیشه گوش به زنگ باشید و به صحبت های مردم در مورد برندتون توجه کنید!
امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه. اگر سوالی دارید، حتما بپرسید.
امتیاز شما به این مطلب
امتیاز: 5 از 5 (مجموع 1 رای)
اولین نفری باشید که در مورد این مقاله نظر می دهید!
techfeed.ir© 2024 All rights reserved