سلام دوستان! حتماً تا به حال اسم برنامه نویسی شیءگرا (Object-Oriented Programming) یا به اختصار OOP را شنیده اید. شاید هم فکر می کنید خیلی پیچیده است و فقط برای برنامه نویسان حرفه ای مناسب است. اما اصلا اینطور نیست! OOP یک روش خیلی خوب و منظم برای نوشتن برنامه است که می تواند کار شما را خیلی راحت تر کند. در این مقاله، می خواهیم با زبانی ساده و قابل فهم، OOP را توضیح دهیم و ببینیم چه مزایایی دارد.
تصور کنید می خواهید یک بازی کامپیوتری بسازید. اگر از روش های قدیمی برنامه نویسی استفاده کنید، باید همه چیز را خیلی دقیق و جداگانه تعریف کنید. مثلاً برای هر کاراکتر بازی، باید کد جداگانه بنویسید. اما با OOP، می توانید یک "کلاس" به نام "کاراکتر" درست کنید و ویژگی های مشترک همه کاراکترها (مثل اسم، قدرت، سرعت) را در آن تعریف کنید. بعد، هر وقت خواستید یک کاراکتر جدید بسازید، فقط کافی است از این کلاس یک "شیء" بسازید و ویژگی های خاص آن کاراکتر را به آن بدهید.
به زبان ساده تر، کلاس مثل یک قالب است و شیء، چیزی است که از آن قالب ساخته می شود. مثلاً یک قالب کیک دارید (کلاس کیک). می توانید با این قالب، کیک های مختلفی درست کنید (شیء های کیک)، که هر کدام ممکن است طعم یا تزیین متفاوتی داشته باشند.
OOP چهار مفهوم اصلی دارد که باید با آنها آشنا شوید:
استفاده از OOP مزایای زیادی دارد، از جمله:
فرض کنید می خواهیم یک برنامه ساده برای مدیریت اطلاعات دانشجویان بنویسیم. با استفاده از OOP، می توانیم یک کلاس به نام "دانشجو" درست کنیم و ویژگی های دانشجو (مثل نام، نام خانوادگی، شماره دانشجویی، معدل) و رفتارهای دانشجو (مثل ثبت نام، حذف واحد، دیدن نمرات) را در آن تعریف کنیم.
کد زیر یک مثال ساده (به زبان فرضی) از کلاس "دانشجو" است:
class دانشجو { نام: string; نام_خانوادگی: string; شماره_دانشجویی: number; معدل: number; ثبت_نام() { // کد مربوط به ثبت نام } حذف_واحد() { // کد مربوط به حذف واحد } دیدن_نمرات() { // کد مربوط به دیدن نمرات } }
حالا می توانیم از این کلاس، شیء های مختلفی برای دانشجویان مختلف بسازیم:
دانشجوی_اول = new دانشجو(); دانشجوی_اول.نام = "علی"; دانشجوی_اول.نام_خانوادگی = "محمدی"; دانشجوی_اول.شماره_دانشجویی = 12345; دانشجوی_اول.معدل = 18.5; دانشجوی_دوم = new دانشجو(); دانشجوی_دوم.نام = "فاطمه"; دانشجوی_دوم.نام_خانوادگی = "حسینی"; دانشجوی_دوم.شماره_دانشجویی = 67890; دانشجوی_دوم.معدل = 19.2;
برای اینکه بهتر متوجه شوید OOP چیست، بد نیست آن را با روش برنامه نویسی رویه ای (Procedural Programming) مقایسه کنیم. در برنامه نویسی رویه ای، برنامه به صورت یک سری دستورات پشت سر هم نوشته می شود. در حالی که در OOP، برنامه به صورت یک سری شیء ها که با هم تعامل دارند، نوشته می شود. تصور کنید می خواهید یک ماشین را توصیف کنید. در برنامه نویسی رویه ای، شما تک تک قطعات ماشین (موتور، چرخ ها، بدنه) را جداگانه توصیف می کنید. اما در OOP، شما یک شیء به نام "ماشین" درست می کنید که همه این قطعات را در خود دارد و می توانید با آن تعامل کنید (مثلاً روشن کردن، خاموش کردن، حرکت کردن).
ویژگی | برنامه نویسی شیءگرا (OOP) | برنامه نویسی رویه ای |
---|---|---|
سازماندهی کد | کلاس ها و شیء ها | توابع و دستورات |
قابلیت استفاده مجدد | بالا (با استفاده از وراثت) | پایین |
نگهداری | آسان تر | سخت تر |
تمرکز | روی داده ها (شیء ها) | روی عملکرد (توابع) |
برنامه نویسی شیءگرا یک روش قدرتمند و انعطاف پذیر برای نوشتن برنامه است که می تواند کار شما را خیلی راحت تر کند. با یادگیری مفاهیم اصلی OOP و تمرین کردن، می توانید برنامه های بهتری بنویسید و از مزایای آن بهره مند شوید. نترسید و شروع کنید، مطمن باشید ارزشش را دارد!
برنامه نویسی شیءگرا، OOP، کلاس، شیء، کپسوله سازی، وراثت، چند ریختی، تجرید، برنامه نویسی رویه ای، آموزش برنامه نویسی
امتیاز شما به این مطلب
امتیاز: 5 از 5 (مجموع 1 رای)
اولین نفری باشید که در مورد این مقاله نظر می دهید!
techfeed.ir© 2024 All rights reserved