سلام دوستان! امروز میخوایم درباره یک موضوع مهم در برنامهنویسی صحبت کنیم: استک فریم. نگران نباشید، اسمش یکم پیچیده به نظر میاد، ولی من سعی میکنم خیلی ساده و قابل فهم توضیح بدم.
فرض کنید یک مهمونی دارید. هر بار که یک مهمون جدید میاد، شما یک اتاق رو بهش اختصاص میدید. این اتاق جاییه که اون مهمون میتونه وسایلش رو بذاره، بشینه و استراحت کنه. استک فریم هم توی کامپیوتر تقریبا همین کار رو میکنه!
وقتی یک برنامه در حال اجراست، هر وقت که یک تابع (function) فراخوانی میشه (یعنی صدا زده میشه و اجرا میشه)، یک استک فریم جدید ساخته میشه. این استک فریم یک فضای موقت توی حافظه کامپیوتره که برای اون تابع خاص اختصاص داده میشه.
توی این استک فریم، تابع میتونه متغیرهای خودش رو نگه داره، آدرس جایی که باید بعد از تموم شدن کارش برگرده رو ذخیره کنه و کارهای دیگه ای که لازمه انجام بده رو انجام بده. وقتی تابع کارش تموم شد، استک فریم اون حذف میشه و برنامه برمیگرده به جایی که تابع رو فراخوانی کرده بود.
استک فریم به چند دلیل خیلی مهمه:
یک استک فریم معمولا از این اجزا تشکیل شده:
بیاید یک مثال ساده بزنیم. فرض کنید یک برنامه داریم که دو تا تابع داره:
def add(x, y):
z = x + y
return z
def main():
a = 5
b = 3
result = add(a, b)
print(result)
وقتی تابع main
صدا زده میشه، یک استک فریم براش ساخته میشه. بعدش، وقتی تابع add
فراخوانی میشه، یک استک فریم دیگه برای اون ساخته میشه. توی استک فریم add
، متغیرهای x
، y
و z
ذخیره میشن. وقتی add
کارش تموم میشه، استک فریم اون حذف میشه و برنامه برمیگرده به استک فریم main
و نتیجه رو چاپ میکنه.
برای اینکه بهتر متوجه بشید، فرض کنید استک فریم ها به صورت زیر نمایش داده میشن:
آدرس حافظه | محتوا | توضیحات |
---|---|---|
... | ... | ... |
آدرس N | آرگومان y (مثلا 3) | آرگومان دوم تابع add |
آدرس N+1 | آرگومان x (مثلا 5) | آرگومان اول تابع add |
آدرس N+2 | آدرس بازگشت | آدرسی که بعد از پایان add باید به آنجا برگردیم (مثلا خط بعد از فراخوانی add در main) |
آدرس N+3 | متغیر محلی z (مثلا 8) | متغیر محلی تابع add |
آدرس N+4 | اشاره گر فریم | اشاره به فریم قبلی (فریم main) |
... | ... | ... |
توجه کنید که این یک مثال ساده است و نحوه نمایش استک فریم ممکنه بسته به زبان برنامه نویسی و معماری کامپیوتر کمی متفاوت باشه. برای مثال، ترتیب قرار گرفتن آرگومان ها و متغیرها در استک فریم میتونه تغییر کنه.
خب، امیدوارم الان دیگه متوجه شده باشید که استک فریم چیه و چه نقشی توی اجرای برنامهها داره. استک فریم یک فضای موقت توی حافظه است که برای هر تابع ساخته میشه و کمک میکنه که برنامهها به صورت منظم و کارآمد اجرا بشن. با درک این مفهوم، میتونید کدهای بهتری بنویسید و باگها رو راحتتر پیدا کنید. اگه به این موضوه علاقمند شدین، پیشنهاد میکنم در مورد "Heap" هم اطلاعاتی کسب کنین. Heap هم یک ناحیه دیگه از حافظه اس که برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده میشه اما با استک خیلی متفاوته!
ممنون که تا اینجا همراه من بودید. امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه!
استک فریم، تابع، فراخوانی تابع، حافظه، متغیر، آدرس بازگشت، برنامه نویسی، دیباگ، استاک اورفلو، ریکرسیو.
امتیاز شما به این مطلب
امتیاز: 5 از 5 (مجموع 1 رای)
اولین نفری باشید که در مورد این مقاله نظر می دهید!
techfeed.ir© 2024 All rights reserved