سلام دوستان. توی این مقاله میخوایم در مورد یه شغل خیلی مهم توی دنیای بهداشت و درمان صحبت کنیم: مدیر اطلاعات سلامت ثبت شده، یا همون RHIA. شاید اسمش یکم تخصصی به نظر برسه، ولی نگران نباشید، سعی می کنم خیلی ساده و روان توضیح بدم تا همه متوجه بشن.
فرض کنید شما به بیمارستان مراجعه می کنید. بعد از اینکه معاینه شدید، یه عالمه اطلاعات در مورد وضعیت سلامتی شما جمع آوری میشه: نتایج آزمایش ها، گزارش های پزشک، عکس های رادیولوژی و غیره. همه این اطلاعات باید به درستی ثبت و نگهداری بشن، چون برای مراقبت های بعدی شما خیلی مهم هستن. حالا RHIA دقیقاً همین کار رو انجام میده! اونها مسئول مدیریت این اطلاعات هستند و مطمئن میشن که اطلاعات بیمار به درستی و با امنیت کامل نگهداری میشه.
وظایف یک RHIA خیلی متنوع هستن، ولی به طور کلی میشه اونها رو به چند دسته تقسیم کرد:
برای اینکه یه دید بهتر داشته باشین، یه جدول براتون آماده کردم:
وظیفه | توضیح | مثال |
---|---|---|
جمع آوری اطلاعات | ثبت اطلاعات بیمار در سیستم | وارد کردن نتایج آزمایش خون بیمار در سیستم |
حفاظت از حریم خصوصی | ایجاد دسترسی های محدود برای پرسنل | فقط پزشک معالج می تونه به تمام اطلاعات پرونده بیمار دسترسی داشته باشه. |
کدگذاری | استفاده از کدهای استاندارد برای تشخیص بیماری | استفاده از کد ICD-10 برای تشخیص دیابت |
گزارش گیری | تهیه گزارش های آماری از بیماری ها | تهیه گزارشی از تعداد بیماران مبتلا به سرطان در یک سال |
مدیریت سیستم | نگهداری و بروزرسانی سیستم نرم افزاری بیمارستان | مطمئن شدن از کارکرد درست نرم افزار پرونده الکترونیک سلامت |
شاید بپرسید چرا وجود RHIA ها اینقدر مهمه؟ دلیلش خیلی ساده است: اونها کمک می کنن تا اطلاعات بیمار به درستی مدیریت بشه و این باعث میشه که:
اگر به این شغل علاقمند هستید، باید بدونید که برای اینکه یک RHIA بشید، معمولاً نیاز هست که مدرک کارشناسی در رشته های مرتبط مثل مدیریت اطلاعات سلامت یا علوم کامپیوتر داشته باشید. همچنین باید در آزمون صدور گواهینامه RHIA که توسط انجمن مدیریت اطلاعات سلامت آمریکا (AHIMA) برگزار میشه، شرکت کنید و قبول بشید.
البته، یه نکته خیلی مهم اینه که این شغل نیازمند دقت بالاییه و یه کم هم ممکنه پرمسعولیت باشه. شما با اطلاعات خیلی حساسی سر و کار دارین و باید همیشه حواستون جمع باشه. اما در عوض، شما نقش خیلی مهمی در بهبود مراقبت های بهداشتی ایفا می کنین و این خیلی ارزشمنده.
به طور خلاصه، RHIA ها متخصصانی هستند که مسئولیت مدیریت اطلاعات سلامت رو بر عهده دارند. اونها با جمع آوری، سازماندهی، حفاظت و طبقه بندی اطلاعات پزشکی، نقش مهمی در بهبود کیفیت مراقبت های بهداشتی ایفا می کنن. اگر به دنبال یک شغل پرمسئولیت و ارزشمند هستید که به طور مستقیم به بهبود زندگی مردم کمک کنه، شغل RHIA می تونه یه انتخاب عالی باشه.
امیدوارم از این مطلب استفاده لازم رو برده باشین. موفق باشید!
وقتی به RHIA به عنوان مخفف Registered Health Information Administrator اشاره می کنیم، منظور این است که RHIA با گرفتن حروف اولیه هر کلمه مهم در Registered Health Information Administrator تشکیل می شود. این فرآیند عبارت اصلی را به شکلی کوتاه تر و قابل مدیریت تر فشرده می کند و در عین حال معنای اصلی خود را حفظ می کند. بر اساس این تعریف، RHIA مخفف Registered Health Information Administrator است.
امتیاز شما به این مطلب
امتیاز: 5 از 5 (مجموع 1 رای)
اولین نفری باشید که در مورد این مقاله نظر می دهید!
techfeed.ir© 2024 All rights reserved