آخرین بروزرسانی 3 ماه قبل

کشش رسانه (Pull Media) چیست؟

رسانه‌ی کششی (Pull Media) چیست؟ یک توضیح ساده

سلام دوستان!

امروز می‌خواهیم درباره‌ی یک موضوع مهم در دنیای اینترنت صحبت کنیم: رسانه‌ی کششی یا Pull Media. شاید این اصطلاح کمی پیچیده به نظر برسد، اما نگران نباشید. من اینجا هستم تا با زبان ساده و مثال‌های کاربردی، این مفهوم رو براتون توضیح بدم.

مفهوم اصلی رسانه‌ی کششی

تصور کنید یک رستوران دارید. دو راه برای جذب مشتری دارید:

  1. روش اول: تبلیغات پخش کنید (تلویزیون، رادیو، بنر). این میشه رسانه‌ی فشاری (Push Media). شما اطلاعات رو به زور به سمت مردم می‌فرستید، حتی اگر اونها دنبالش نباشند.
  2. روش دوم: کاری کنید که مردم خودشون به رستوران شما بیان (به خاطر کیفیت غذا، تعریف‌های دهان به دهان، یا جستجو در اینترنت). این میشه رسانه‌ی کششی. مردم خودشون دنبال شما می‌گردند و به سمت شما میان.

در دنیای اینترنت هم دقیقا همینه. رسانه‌ی کششی یعنی محتوایی تولید کنید که مردم خودشون دنبالش بگردند و به سمتش بیان. این محتوا می‌تونه یک وبلاگ خوب، یک ویدئوی آموزشی مفید، یا یک پادکست جالب باشه.

چرا رسانه‌ی کششی مهمه؟

رسانه‌ی کششی چند تا مزیت بزرگ داره:

  • مخاطب هدف: کسانی که دنبال محتوای شما می‌گردند، واقعا به اون علاقه‌مند هستند. این یعنی احتمال اینکه به مشتری یا دنبال‌کننده‌ی وفادار شما تبدیل بشن، خیلی بیشتره.
  • هزینه‌ی کمتر: نسبت به تبلیغات سنتی، رسانه‌ی کششی معمولا هزینه‌ی کمتری داره. شما بیشتر روی تولید محتوای خوب تمرکز می‌کنید تا تبلیغات گسترده.
  • اعتماد بیشتر: وقتی مردم خودشون محتوای شما رو پیدا می‌کنند، بهش بیشتر اعتماد می‌کنند. انگار یک دوست بهشون اون رو پیشنهاد کرده.

مثال‌هایی از رسانه‌ی کششی

بیایید چند تا مثال ببینیم:

  • جستجو در گوگل: وقتی یک نفر در گوگل دنبال یک آموزش خاص می‌گرده و به وب‌سایت شما می‌رسه، این یک نمونه از رسانه‌ی کششی هست.
  • یوتیوب: اگر یک ویدئوی آموزشی در یوتیوب بگذارید و مردم اون رو پیدا کنند و تماشا کنند، این هم رسانه‌ی کششی هست.
  • وبلاگ: اگر یک وبلاگ خوب داشته باشید و مقاله‌های مفیدی در اون منتشر کنید، مردم با جستجو یا از طریق شبکه‌های اجتماعی به وبلاگ شما می‌رسند و این هم رسانه‌ی کششی هست.

تفاوت رسانه‌ی کششی و فشاری

برای اینکه بهتر متوجه بشید، این جدول رو ببینید:

ویژگی رسانه‌ی فشاری (Push Media) رسانه‌ی کششی (Pull Media)
هدف رساندن اطلاعات به مخاطب گسترده جذب مخاطب هدف
هزینه معمولا بالا معمولا پایین‌تر
اعتماد کمتر بیشتر
کنترل بیشتر (روی زمان و مکان انتشار) کمتر (وابسته به جستجو و به اشتراک‌گذاری)
مثال تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات بنری وبلاگ، ویدئوی آموزشی، پادکست

چطور از رسانه‌ی کششی استفاده کنیم؟

برای استفاده از رسانه‌ی کششی، باید چند تا کار انجام بدید:

  1. مخاطب خودتون رو بشناسید: بدونید مخاطب شما دنبال چی هست و چه نیازهایی داره.
  2. محتوای ارزشمند تولید کنید: محتوایی تولید کنید که واقعا مفید باشه و به درد مخاطب بخوره. این می‌تونه آموزش، راهنمایی، خبر، یا هر چیز دیگه‌ای باشه.
  3. محتوای خودتون رو بهینه‌سازی کنید: از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید تا مردم بتونند محتوای شما رو در گوگل و سایر موتورهای جستجو پیدا کنند. این رو سئو (SEO) میگن.
  4. محتوای خودتون رو به اشتراک بگذارید: از شبکه‌های اجتماعی و سایر کانال‌ها برای به اشتراک گذاشتن محتوای خودتون استفاده کنید.
  5. صبور باشید: رسانه‌ی کششی یک فرایند زمان‌بره. نباید انتظار داشته باشید که یک‌شبه نتیجه بگیرید. به تولید محتوای خوب ادامه بدید و به مرور زمان، مخاطب خودتون رو جذب خواهید کرد. این یک سرمایه گوزاری بلند مدته.

سخن پایانی

رسانه‌ی کششی یک ابزار قدرتمند برای جذب مخاطب و ساختن یک برند قوی در دنیای اینترنت هست. با تولید محتوای ارزشمند و بهینه‌سازی اون، می‌تونید مخاطب‌های زیادی رو به سمت خودتون جذب کنید و به اهداف خودتون برسید.

امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه. اگر سوالی دارید، حتما بپرسید!

موفق باشید!

کلمات کلیدی:

رسانه کششی, Pull Media, بازاریابی محتوا, سئو, جذب مخاطب, بازاریابی دیجیتال, تولید محتوا

رسانه‌ی کششی دقیقا چه کار می‌کنه؟
رسانه‌ی کششی باعث میشه مخاطب خودش دنبال محتوای شما بگرده و به سمتش بیاد. برعکس رسانه‌ی فشاری که محتوا رو به زور به مخاطب نشون میده.
چه نوع محتوایی برای رسانه‌ی کششی مناسبه؟
هر نوع محتوایی که برای مخاطب مفید و جذاب باشه. مثلا آموزش، راهنمایی، خبر، سرگرمی، و غیره.
چطور محتوای خودمون رو برای رسانه‌ی کششی بهینه‌سازی کنیم؟
با استفاده از کلمات کلیدی مناسب، نوشتن عنوان و توضیحات جذاب، و ایجاد لینک‌های داخلی و خارجی.
آیا رسانه‌ی کششی برای همه مناسبه؟
بله، رسانه‌ی کششی برای هر کسی که می‌خواد مخاطب جذب کنه و برند خودش رو بسازه مناسبه. فرقی نمی‌کنه یک فرد باشید یا یک شرکت بزرگ.
چه تفاوطی بین "پول مدیا" و "پوش مدیا" هست؟
پول مدیا (Pull Media) به محتوایی اشاره داره که مخاطب به صورت فعالانه دنبالش می‌گرده و به سمتش جذب میشه. پوش مدیا (Push Media) به محتوایی اشاره داره که به صورت مستقیم به مخاطب ارائه میشه، بدون اینکه مخاطب به دنبالش باشه.

به اشتراک گذاشتن این مطلب در شبکه های اجتماعی

امتیاز شما به این مطلب

امتیاز: 5 از 5 (مجموع 1 رای)

اولین نفری باشید که در مورد این مقاله نظر می دهید!

7886- V27
Terms & Conditions | Privacy Policy

techfeed.ir© 2024 All rights reserved