تا حالا هوس کردی یه بازی ویدیویی بسازی؟ یا شاید هم همیشه دوست داشتی ببینی پشت صحنه بازیهای مورد علاقهات چه خبره؟ اگه جواب مثبته، پس اسم مایکروسافت XNA باید برات آشنا باشه! XNA یه چارچوب (Framework) بازیسازی بود که مایکروسافت اون رو برای تسهیل کار توسعهدهندهها طراحی کرد. فکر کن یه جعبه ابزار پر از وسایل رنگارنگ که بهت کمک میکنه یه خونه قشنگ بسازی. XNA هم تقریباً همین کار رو برای ساخت بازی انجام میداد.
خب، دلایل زیادی وجود داشت که XNA رو بین بازیسازها محبوب کرده بود. بیا چندتا از مهمترینها رو با هم بررسی کنیم:
XNA از یه سری کتابخونه (Library) و ابزار تشکیل شده بود که کار توسعهدهندهها رو آسونتر میکرد. این کتابخونهها توابعی رو برای کارهایی مثل مدیریت گرافیک، صدا، ورودی کاربر (مثل کیبورد و ماوس) و فیزیک در اختیار توسعهدهندهها قرار میدادن. به جای اینکه مجبور باشی از صفر همه چیز رو کد بزنی، میتونستی از این توابع آماده استفاده کنی و روی جنبههای خلاقانهتر بازی تمرکز کنی.
یه بازی XNA معمولاً از یه حلقه اصلی (Main Loop) تشکیل میشد که به طور مداوم اجرا میشد. این حلقه مسئول آپدیت کردن منطق بازی (مثل حرکت شخصیتها و برخورد اشیاء) و رندر کردن گرافیک بود. XNA ابزارهایی رو برای مدیریت این حلقه در اختیار توسعهدهندهها قرار میداد.
متاسفانه، مایکروسافت دیگه از XNA پشتیبانی نمیکنه. آخرین نسخه XNA 4.0 بود که در سال 2010 منتشر شد. با این حال، XNA هنوز هم یه انتخاب عالی برای کساییه که میخوان بازیسازی رو یاد بگیرن. خیلی از آموزشهای آنلاین هنوز از XNA استفاده میکنن و مفاهیم پایه بازیسازی که با XNA یاد میگیری، به راحتی قابل انتقال به موتورهای بازیسازی مدرنتر مثل Unity و Unreal Engine هستن.
اگه دنبال یه چارچوب بازیسازی فعالتر و مدرنتر میگردی، چندتا انتخاب خوب وجود داره:
جواب این سوال بستگی به هدفت داره. اگه میخوای یه بازی تجاری بسازی و اون رو روی پلتفرمهای مدرن منتشر کنی، احتمالاً بهتره از موتورهای بازیسازی جدیدتر مثل Unity یا Unreal Engine استفاده کنی. اما اگه فقط میخوای مفاهیم پایه بازیسازی رو یاد بگیری و یه بازی ساده برای تفریح بسازی، XNA میتونه یه انتخاب عالی باشه. به علاوه، خیلی از مفاهیمی که با XNA یاد میگیری، در موتورهای بازیسازی دیگه هم کاربرد دارن.
مایکروسافت XNA یه چارچوب بازیسازی بود که کار توسعهدهندهها رو برای ساخت بازیهای ویدیویی آسونتر میکرد. با اینکه دیگه توسط مایکروسافت پشتیبانی نمیشه، XNA هنوز هم یه انتخاب خوب برای کساییه که میخوان بازیسازی رو یاد بگیرن. با XNA میتونی مفاهیم پایه بازیسازی رو یاد بگیری و یه بازی ساده برای تفریح بسازی. اگه دنبال یه چارچوب بازیسازی فعالتر و مدرنتر میگردی، میتونی از MonoGame، FNA، Unity یا Unreal Engine استفاده کنی.
ویژگی | XNA | Unity |
---|---|---|
پشتیبانی | متوقف شده | فعال |
زبان برنامهنویسی | #C | #C |
پلتفرمها | ویندوز، ایکسباکس 360، ویندوز فون | ویندوز، مک، لینوکس، اندروید، iOS، کنسولها، وب |
پیچیدگی | سادهتر | پیچیدهتر |
جامعه | کوچکتر | بزرگتر |
امتیاز شما به این مطلب
امتیاز: 5 از 5 (مجموع 1 رای)
اولین نفری باشید که در مورد این مقاله نظر می دهید!
techfeed.ir© 2024 All rights reserved