آخرین بروزرسانی 2 ماه قبل

تست قابلیت استفاده راهرو (Hallway Usability Testing) چیست؟

تست قابلیت استفاده راهرویی: یک راه سریع و آسان برای بهبود تجربه‌ی کاربر

سلام دوستان! تا حالا شده یه نرم‌افزار یا وب‌سایتی رو باز کنید و گیج بشید که باید چیکار کنید؟ یا یه دکمه‌ای رو پیدا نکنید که خیلی ضروریه؟ این مشکلات می‌تونن خیلی آزاردهنده باشن، هم برای شما و هم برای سازنده‌ی اون نرم‌افزار یا وب‌سایت.

تست قابلیت استفاده راهرویی (Hallway Usability Testing) یه راه خیلی ساده و کم‌هزینه‌ست که به ما کمک می‌کنه این مشکلات رو پیدا کنیم و اون‌ها رو قبل از اینکه محصولمون به دست کاربر برسه، رفع کنیم. بیاین ببینیم دقیقا چی هست و چجوری کار می‌کنه.

تست قابلیت استفاده راهرویی دقیقا چیه؟

تصور کنید توی یه ساختمون اداری هستید. یه نفر رو به صورت اتفاقی از توی راهرو صدا می‌زنید و ازش می‌خواید که یه کار خاص رو با محصول شما انجام بده. مثلاً توی یه اپلیکیشن خرید آنلاین، ازش می‌خواید یه کالای خاص رو پیدا کنه و بخره. شما فقط نگاه می‌کنید و یادداشت برمی‌دارید که چه مشکلاتی داره و کجاها گیر می‌کنه. به همین سادگی!

این تست به این دلیله "راهرویی" نامیده میشه چون شرکت کننده‌ها معمولاً افرادی هستن که به صورت اتفاقی توی راهروها پیدا میشن. لازم نیست متخصص باشن، فقط کافیه یه ذره با کامپیوتر و اینترنت آشنا باشن.

چرا تست قابلیت استفاده راهرویی مهمه؟

چون خیلی سریع و ارزونه! شما می‌تونید فقط با چند نفر از این تست استفاده کنید و مشکلات بزرگی رو پیدا کنید که شاید خودتون اصلا بهشون فکر نکرده بودید. اینجوری می‌تونید محصولتون رو خیلی بهتر و کاربرپسندتر کنید.

فرض کنید یک شرکت می‌خواد اپلیکیشن جدیدی برای سفارش غذا طراحی کنه. قبل از اینکه اپلیکیشن رو به صورت عمومی منتشر کنه، چند نفر رو به صورت تصادفی انتخاب می‌کنه و ازشون می‌خواد با اپلیکیشن یه غذا سفارش بدن. ممکنه ببینن که بعضی از کاربرها نمی‌تونن منوی رستوران‌ها رو به درستی پیدا کنن، یا اینکه دکمه‌ی پرداخت خیلی واضح نیست. با فهمیدن این مشکلات، شرکت می‌تونه قبل از انتشار اپلیکیشن، اون‌ها رو اصلاح کنه و تجربه‌ی کاربری بهتری رو ارائه بده.

چجوری تست قابلیت استفاده راهرویی انجام بدیم؟

این مراحل رو دنبال کنید:

  1. تعیین هدف: اول مشخص کنید که دقیقا می‌خواید چه چیزی رو تست کنید. مثلاً آیا می‌خواید ببینید کاربرها می‌تونن فرم ثبت‌نام رو پر کنن؟ یا می‌تونن یه محصول رو به سبد خریدشون اضافه کنن؟
  2. پیدا کردن شرکت‌کننده‌ها: لازم نیست خیلی دنبال شرکت‌کننده بگردید. می‌تونید از همکاراتون، دوستاتون، یا حتی کسایی که توی کافه نشستن کمک بگیرید. فقط مطمئن بشید که اونا قبلاً با محصول شما کار نکردن.
  3. طراحی سناریو: یه سری وظیفه‌ی مشخص برای شرکت‌کننده‌ها تعریف کنید. مثلاً "لطفاً یه پیراهن آبی رنگ رو توی این وب‌سایت پیدا کنید و به سبد خریدتون اضافه کنید."
  4. مشاهده و یادداشت‌برداری: فقط تماشا کنید و ببینید شرکت‌کننده‌ها چجوری با محصول شما کار می‌کنن. همه‌ی مشکلات و سوالاتی که دارن رو یادداشت کنید. سعی کنید بهشون کمک نکنید تا ببینید خودشون چجوری با مشکلات مواجه میشن.
  5. تجزیه و تحلیل نتایج: بعد از اینکه تست رو تموم کردید، همه‌ی یادداشت‌هاتون رو بررسی کنید و ببینید چه الگوهایی وجود داره. چه مشکلاتی بیشتر از همه اتفاق می‌افتن؟ کجاها کاربرها گیر می‌کنن؟
  6. اعمال تغییرات: حالا وقتشه که تغییرات لازم رو توی محصولتون اعمال کنید تا این مشکلات رو برطرف کنید.

نمونه‌ای از یک جدول برای ثبت نتایج تست

وظیفه شرکت‌کننده نتیجه مشکلات پیشنهادات
پیدا کردن محصول "گوشی موبایل" آقای احمدی موفق - -
افزودن محصول به سبد خرید خانم رضایی ناموفق پیدا کردن دکمه‌ی "افزودن به سبد خرید" خیلی سخت بود. دکمه‌ی "افزودن به سبد خرید" رو بزرگتر و واضح‌تر کنید.
تکمیل فرایند خرید آقای حسینی نیمه موفق در قسمت ورود اطلاعات شخصی سردرگم شد. سوالات اضافه پرسیده میشد. فقط اطلاعات ضروری پرسیده شود.

به این مثال توجه کنید. در اینجا، فردی در افزودن محصول به سبد خرید مشکل داشت. این یک نکته‌ی مهم است که باید در طراحی محصول به آن توجه کرد.

نکات مهم برای انجام تست قابلیت استفاده راهرویی

  • از پرسیدن سوالات جهت‌دار خودداری کنید. فقط تماشا کنید و اجازه بدید شرکت‌کننده‌ها خودشون مشکلاتشون رو بیان کنن.
  • به زبان بدن شرکت‌کننده‌ها توجه کنید. آیا اخم می‌کنن؟ آیا کلافه به نظر می‌رسن؟ اینها می‌تونن نشانه‌هایی از وجود مشکل باشن.
  • از ضبط ویدیو استفاده کنید. اینجوری می‌تونید بعدا دوباره تست رو ببینید و جزئیات بیشتری رو متوجه بشید.
  • به این نکته توجه کنید، تست راهرویی یک تست کامل نیست. این تست فقط برای شناسایی مشکلات بزرگ و اساسی مناسبه. برای تست‌های دقیق‌تر، باید از روش‌های دیگه استفاده کنید.

تست قابلیت استفاده راهرویی در عمل

یه مثال دیگه بزنیم. فرض کنید یه سایت خبری دارید. می‌خواید ببینید کاربرها چقدر راحت می‌تونن یه خبر خاص رو پیدا کنن. از یه نفر می‌خواید که خبر مربوط به "آخرین اخبار هواشناسی" رو توی سایت شما پیدا کنه. اگه اون فرد نتونه به راحتی خبر رو پیدا کنه، یعنی یه مشکلی توی طراحی سایتتون وجود داره و باید منو و دسته‌بندی خبرها رو بهبود ببخشید. شایدم قسمت سرچ سایت، بدرستی کار نمیکنه.

همچینین، در مثالی دیگر، یک شرکت طراحی نرم‌افزار، محصول جدیدی رو برای مدیریت زمان طراحی میکند. آن‌ها از افراد مختلف می‌خواهند تا با این نرم‌افزار کار کنند و وظایفی مانند ایجاد یک قرار ملاقات جدید یا تنظیم یادآور را انجام دهند. در طول این فرایند، شرکت مشاهده می‌کند که برخی از کاربران در ابتدا برای یافتن تنظیمات یادآور با مشکل مواجه هستند. این بازخورد به تیم توسعه کمک می‌کند تا رابط کاربری را بهبود بخشند و فرایند تنظیم یادآور را ساده‌تر و واضح‌تر کنند.

مزایا و معایب تست قابلیت استفاده راهرویی

مزایا معایب
سریع و ارزان نتایج ممکنه دقیق نباشن
به راحتی قابل انجام شرکت‌کننده‌ها ممکنه نماینده‌ی کاربران واقعی نباشن
شناسایی مشکلات اساسی نمی‌تونه مشکلات پیچیده رو پیدا کنه

خلاصه

تست قابلیت استفاده راهرویی یه ابزار خیلی قدرتمنده که به شما کمک می‌کنه تجربه‌ی کاربری محصولاتتون رو بهبود ببخشید. با انجام این تست، می‌تونید مشکلات رو خیلی سریع و ارزون پیدا کنید و از نارضایتی کاربرهاتون جلوگیری کنید. پس دفعه‌ی بعد که یه محصول جدید طراحی کردید، حتماً این تست رو امتحان کنید!

یادتون باشه، هدف اصلی، ایجاد یک محصول کاربرپسند و لذت‌بخش برای همه است!

امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه. اگه سوالی داشتید، خوشحال میشم جواب بدم.

کلیدواژه‌ها:

تست قابلیت استفاده، تجربه‌ی کاربری، طراحی کاربرپسند، تست راهرویی، بهبود محصول

تست قابلیت استفاده راهرویی دقیقا برای چه مواردی مناسب است؟
این تست بیشتر برای شناسایی مشکلات اساسی در مراحل اولیه‌ی طراحی محصول مناسبه. برای مثال، بررسی اینکه آیا کاربرها می‌تونن به راحتی مسیر اصلی رو در یک وب‌سایت پیدا کنن، یا اینکه آیا فرم ثبت‌نام خیلی پیچیده است.
چند نفر شرکت‌کننده برای این تست کافیه؟
معمولاً با 5 تا 8 نفر می‌تونید بیشتر مشکلات اساسی رو پیدا کنید. البته اگه محصولتون خیلی پیچیده است، ممکنه به شرکت‌کننده‌های بیشتری نیاز داشته باشید.
آیا باید به شرکت‌کننده‌ها جایزه بدیم؟
اجباری نیست، ولی دادن یه جایزه‌ی کوچیک (مثل یه شکلات یا یه کارت هدیه) می‌تونه باعث بشه شرکت‌کننده‌ها بیشتر انگیزه داشته باشن و بهتر همکاری کنن.
اگه هیچ مشکلی پیدا نکردیم، یعنی همه چیز خوبه؟
نه لزوماً. ممکنه شرکت‌کننده‌های شما خیلی با محصول شما آشنا باشن یا اینکه سوالات شما خیلی آسون باشن. بهتره از روش‌های دیگه هم برای تست محصولتون استفاده کنید تا مطمئن بشید هیچ مشکلی وجود نداره.
آیا می‌توانیم این تست را برای نرم‌افزارهای پیچیده هم انجام دهیم؟
تست راهرویی برای نرم‌افزارهای پیچیده هم می‌تواند مفید باشد، اما باید توجه داشت که این تست بیشتر برای شناسایی مشکلات اساسی و ابتدایی مناسب است. برای تست‌های عمیق‌تر و جامع‌تر، بهتر است از روش‌های تخصصی‌تری مانند تست‌های آزمایشگاهی یا ارزیابی‌های شناختی استفاده کنید.

به اشتراک گذاشتن این مطلب در شبکه های اجتماعی

امتیاز شما به این مطلب

امتیاز: 5 از 5 (مجموع 1 رای)

اولین نفری باشید که در مورد این مقاله نظر می دهید!

4871- V21
Terms & Conditions | Privacy Policy

techfeed.ir© 2024 All rights reserved