سلام دوستان! تا حالا شده یه نرمافزار یا وبسایتی رو باز کنید و گیج بشید که باید چیکار کنید؟ یا یه دکمهای رو پیدا نکنید که خیلی ضروریه؟ این مشکلات میتونن خیلی آزاردهنده باشن، هم برای شما و هم برای سازندهی اون نرمافزار یا وبسایت.
تست قابلیت استفاده راهرویی (Hallway Usability Testing) یه راه خیلی ساده و کمهزینهست که به ما کمک میکنه این مشکلات رو پیدا کنیم و اونها رو قبل از اینکه محصولمون به دست کاربر برسه، رفع کنیم. بیاین ببینیم دقیقا چی هست و چجوری کار میکنه.
تصور کنید توی یه ساختمون اداری هستید. یه نفر رو به صورت اتفاقی از توی راهرو صدا میزنید و ازش میخواید که یه کار خاص رو با محصول شما انجام بده. مثلاً توی یه اپلیکیشن خرید آنلاین، ازش میخواید یه کالای خاص رو پیدا کنه و بخره. شما فقط نگاه میکنید و یادداشت برمیدارید که چه مشکلاتی داره و کجاها گیر میکنه. به همین سادگی!
این تست به این دلیله "راهرویی" نامیده میشه چون شرکت کنندهها معمولاً افرادی هستن که به صورت اتفاقی توی راهروها پیدا میشن. لازم نیست متخصص باشن، فقط کافیه یه ذره با کامپیوتر و اینترنت آشنا باشن.
چون خیلی سریع و ارزونه! شما میتونید فقط با چند نفر از این تست استفاده کنید و مشکلات بزرگی رو پیدا کنید که شاید خودتون اصلا بهشون فکر نکرده بودید. اینجوری میتونید محصولتون رو خیلی بهتر و کاربرپسندتر کنید.
فرض کنید یک شرکت میخواد اپلیکیشن جدیدی برای سفارش غذا طراحی کنه. قبل از اینکه اپلیکیشن رو به صورت عمومی منتشر کنه، چند نفر رو به صورت تصادفی انتخاب میکنه و ازشون میخواد با اپلیکیشن یه غذا سفارش بدن. ممکنه ببینن که بعضی از کاربرها نمیتونن منوی رستورانها رو به درستی پیدا کنن، یا اینکه دکمهی پرداخت خیلی واضح نیست. با فهمیدن این مشکلات، شرکت میتونه قبل از انتشار اپلیکیشن، اونها رو اصلاح کنه و تجربهی کاربری بهتری رو ارائه بده.
این مراحل رو دنبال کنید:
وظیفه | شرکتکننده | نتیجه | مشکلات | پیشنهادات |
---|---|---|---|---|
پیدا کردن محصول "گوشی موبایل" | آقای احمدی | موفق | - | - |
افزودن محصول به سبد خرید | خانم رضایی | ناموفق | پیدا کردن دکمهی "افزودن به سبد خرید" خیلی سخت بود. | دکمهی "افزودن به سبد خرید" رو بزرگتر و واضحتر کنید. |
تکمیل فرایند خرید | آقای حسینی | نیمه موفق | در قسمت ورود اطلاعات شخصی سردرگم شد. سوالات اضافه پرسیده میشد. | فقط اطلاعات ضروری پرسیده شود. |
به این مثال توجه کنید. در اینجا، فردی در افزودن محصول به سبد خرید مشکل داشت. این یک نکتهی مهم است که باید در طراحی محصول به آن توجه کرد.
یه مثال دیگه بزنیم. فرض کنید یه سایت خبری دارید. میخواید ببینید کاربرها چقدر راحت میتونن یه خبر خاص رو پیدا کنن. از یه نفر میخواید که خبر مربوط به "آخرین اخبار هواشناسی" رو توی سایت شما پیدا کنه. اگه اون فرد نتونه به راحتی خبر رو پیدا کنه، یعنی یه مشکلی توی طراحی سایتتون وجود داره و باید منو و دستهبندی خبرها رو بهبود ببخشید. شایدم قسمت سرچ سایت، بدرستی کار نمیکنه.
همچینین، در مثالی دیگر، یک شرکت طراحی نرمافزار، محصول جدیدی رو برای مدیریت زمان طراحی میکند. آنها از افراد مختلف میخواهند تا با این نرمافزار کار کنند و وظایفی مانند ایجاد یک قرار ملاقات جدید یا تنظیم یادآور را انجام دهند. در طول این فرایند، شرکت مشاهده میکند که برخی از کاربران در ابتدا برای یافتن تنظیمات یادآور با مشکل مواجه هستند. این بازخورد به تیم توسعه کمک میکند تا رابط کاربری را بهبود بخشند و فرایند تنظیم یادآور را سادهتر و واضحتر کنند.
مزایا | معایب |
---|---|
سریع و ارزان | نتایج ممکنه دقیق نباشن |
به راحتی قابل انجام | شرکتکنندهها ممکنه نمایندهی کاربران واقعی نباشن |
شناسایی مشکلات اساسی | نمیتونه مشکلات پیچیده رو پیدا کنه |
تست قابلیت استفاده راهرویی یه ابزار خیلی قدرتمنده که به شما کمک میکنه تجربهی کاربری محصولاتتون رو بهبود ببخشید. با انجام این تست، میتونید مشکلات رو خیلی سریع و ارزون پیدا کنید و از نارضایتی کاربرهاتون جلوگیری کنید. پس دفعهی بعد که یه محصول جدید طراحی کردید، حتماً این تست رو امتحان کنید!
یادتون باشه، هدف اصلی، ایجاد یک محصول کاربرپسند و لذتبخش برای همه است!
امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه. اگه سوالی داشتید، خوشحال میشم جواب بدم.
امتیاز شما به این مطلب
امتیاز: 5 از 5 (مجموع 1 رای)
اولین نفری باشید که در مورد این مقاله نظر می دهید!
techfeed.ir© 2024 All rights reserved