سلام دوستان! احتمالا اسم این مسئله یکم عجیب به نظر بیاد، اما نگران نباشید. "مسئله شام فیلسوفان" (Dining Philosophers Problem یا DPP) یک مشکل معروف در علوم کامپیوتره که به ما کمک میکنه تا دربارهی موضوعاتی مثل قفلگذاری (locking)، منابع اشتراکی (shared resources) و بنبست (deadlock) بهتر فکر کنیم. این یه مثال سادهست که به ما نشون میده چطور ممکنه برنامههای کامپیوتری گیر کنن و کار نکنن.
تصور کنید چند تا فیلسوف (مثلا 5 تا) دور یک میز نشستن. بین هر دو فیلسوف، یک چنگال وجود داره. هر فیلسوف به دو تا چنگال نیاز داره تا بتونه غذا بخوره. اما مسئله اینجاست که هر فیلسوف اول باید چنگال سمت راست خودش رو برداره، بعد چنگال سمت چپ. اگه همه فیلسوفها همزمان چنگال سمت راستشون رو بردارن، دیگه هیچکس نمیتونه چنگال سمت چپش رو برداره و همه گرسنه میمونن!
این مسئله فقط یه داستان جالب نیست. در واقع، این مسئله یه مدل ساده از مشکلاتیه که در سیستمهای کامپیوتری واقعی اتفاق میافته. برای مثال، تصور کنید چند تا برنامه دارن از یک دیتابیس استفاده میکنن. هر برنامه برای انجام یک کار، نیاز به دسترسی به چند تا رکورد در دیتابیس داره. اگه برنامهها به ترتیب درستی به رکوردها دسترسی پیدا نکنن، ممکنه یه حالت بنبست اتفاق بیفته و هیچکدوم از برنامهها نتونن کارشون رو تموم کنن. متوجه میشوید؟ خیلی سخته نه؟
بیایید تصور کنیم 5 فیلسوف داریم (فیلوسف 1 تا فیلوسف 5) و 5 چنگال. هر فیلسوف برای غذا خوردن به دو چنگال نیاز دارد. جدول زیر این وضعیت رو نشون میده:
فیلسوف | چنگال سمت راست | چنگال سمت چپ |
---|---|---|
فیلسوف 1 | چنگال 1 | چنگال 5 |
فیلسوف 2 | چنگال 2 | چنگال 1 |
فیلسوف 3 | چنگال 3 | چنگال 2 |
فیلسوف 4 | چنگال 4 | چنگال 3 |
فیلسوف 5 | چنگال 5 | چنگال 4 |
اگه هر فیلسوف همزمان چنگال سمت راست خودش رو برداره، هیچ فیلسوفی دیگه نمیتونه چنگال سمت چپش رو برداره و بن بست اتفاق میفته. همه منتظر میمونن تا یکی دیگه چنگالش رو آزاد کنه، ولی هیچکس این کار رو نمیکنه!
خوشبختانه، راهحلهایی برای جلوگیری از این مشکل وجود داره. چند تا از این راهحلها عبارتند از:
این یک مثال خیلی ساده است و برای فهمیدن ایده اصلی است. برای پیاده سازی واقعی نیاز به کدنویسی پیچیده تری است.
// تعریف متغیرها
تعداد_فیلسوفان = 5
چنگالها = آرایهای به طول تعداد_فیلسوفان (هر عنصر نشان دهنده وضعیت یک چنگال است: آزاد یا در دست)
// تابع برای فیلسوف
تابع فیلسوف(شماره_فیلسوف) {
تا زمانی که میخواهد غذا بخورد {
فکر_کردن()
// تلاش برای برداشتن چنگال سمت راست
تا زمانی که چنگال_سمت_راست_آزاد_نیست {
منتظر_ماندن()
}
برداشتن_چنگال(چنگال_سمت_راست)
// تلاش برای برداشتن چنگال سمت چپ
تا زمانی که چنگال_سمت_چپ_آزاد_نیست {
گذاشتن_چنگال(چنگال_سمت_راست) // اگر نتوانستیم چنگال سمت چپ را برداریم، چنگال سمت راست را زمین میگذاریم
منتظر_ماندن()
// و دوباره از اول تلاش میکنیم
}
برداشتن_چنگال(چنگال_سمت_چپ)
خوردن()
گذاشتن_چنگال(چنگال_سمت_راست)
گذاشتن_چنگال(چنگال_سمت_چپ)
}
}
این کد فقط یک نمونه ساده است. برای پیادهسازی یک سیستم واقعی، باید از ابزارهای پیچیدهتری مثل نخها (threads) و قفلها (locks) استفاده کنید.
مسئله شام فیلسوفان یه مسئلهی کلاسیک در علوم کامپیوتره که به ما کمک میکنه تا دربارهی موضوعات مهمی مثل هماهنگی بین برنامهها، جلوگیری از بنبست و استفادهی درست از منابع مشترک فکر کنیم. این مسئله نشون میده که چطور یک مشکل ساده میتونه باعث ایجاد مشکلات پیچیده در سیستمهای کامپیوتری بشه. دونستن راهحلهای این مسئله به ما کمک میکنه تا سیستمهای پایدارتر و قابل اعتمادتری طراحی کنیم.
امیدوارم این توظیحات براتون مفید بوده باشه. اگه سوالی داشتید، حتما بپرسید.
مسئله شام فیلسوفان، بن بست، علوم کامپیوتر، قفل گذاری، منابع مشترک، هماهنگی، موازی سازی
وقتی به DPP به عنوان مخفف Dining Philosophers Problem اشاره می کنیم، منظور این است که DPP با گرفتن حروف اولیه هر کلمه مهم در Dining Philosophers Problem تشکیل می شود. این فرآیند عبارت اصلی را به شکلی کوتاه تر و قابل مدیریت تر فشرده می کند و در عین حال معنای اصلی خود را حفظ می کند. بر اساس این تعریف، DPP مخفف Dining Philosophers Problem است.
امتیاز شما به این مطلب
امتیاز: 5 از 5 (مجموع 1 رای)
اولین نفری باشید که در مورد این مقاله نظر می دهید!
techfeed.ir© 2024 All rights reserved