آخرین بروزرسانی 2 روز قبل

نسخه پشتیبان تهیه شده (Backup Copy) چیست؟

آیا از اطلاعات خود پشتیبان (Backup) تهیه می کنید؟ چرا مهم است؟

سلام دوستان! امروز می خواهیم درباره یک موضوع خیلی مهم صحبت کنیم: پشتیبان گیری یا Backup از اطلاعات. شاید فکر کنید این کار فقط برای شرکت‌های بزرگ یا افراد خیلی حرفه‌ای است، اما واقعیت این است که همه ما به آن نیاز داریم. مثل این میمونه که یه نسخه پشتیبان از کلید خونتون داشته باشید. اگه کلید اصلی گم شه چی؟

تصور کنید تمام عکس‌های خانوادگی، اسناد مهم، فیلم‌ها، پروژه‌های کاری و... را فقط در یک کامپیوتر یا گوشی موبایل داشته باشید. اگر این دستگاه خراب شود، ویروسی شود، دزدیده شود یا حتی به طور تصادفی اطلاعات آن پاک شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ فکر کردن بهش هم سخته، نه؟

پشتیبان گیری یعنی درست کردن یک کپی از این اطلاعات و نگهداری آن در یک جای امن دیگر. در واقع، یک راه حل برای مواقع ضروریه. فرض کنید یه کپی از مدارک مهمتونو توی یه گاوصندوق جداگانه نگه می دارید.

چرا پشتیبان گیری مهم است؟

  • جلوگیری از دست رفتن اطلاعات: مهم‌ترین دلیلش همینه! اطلاعات شما ممکنه خیلی ارزشمند باشن، حتی اگه فقط عکس های سفرتون باشن.
  • محافظت در برابر خرابی سخت‌افزار: کامپیوترها و گوشی‌ها هم مثل هر وسیله دیگری ممکن است خراب شوند. هارد دیسک می سوزه، صفحه گوشی می شکنه... اتفاق خبر نمی کنه!
  • محافظت در برابر ویروس‌ها و بدافزارها: ویروس‌ها می‌توانند اطلاعات شما را پاک یا خراب کنند. یه آنتی ویروس خوب لازمه، اما پشتیبان گیری هم یه لایه دفاعی اضافه است.
  • جلوگیری از اشتباهات انسانی: هممون ممکنه اشتباه کنیم! یه فایل مهم رو پاک کنیم، یه پوشه رو جابجا کنیم... پشتیبان گیری باعث میشه بتونید اشتباهتونو جبران کنید.
  • سهولت در انتقال اطلاعات: اگر بخواهید کامپیوتر یا گوشی خود را عوض کنید، با داشتن پشتیبان به راحتی می‌توانید تمام اطلاعات خود را به دستگاه جدید منتقل کنید.

چطور پشتیبان گیری کنیم؟

روش‌های مختلفی برای پشتیبان گیری وجود دارد. انتخاب روش مناسب بستگی به میزان اطلاعات شما، بودجه شما و میزان راحتی شما دارد.

  • هارد دیسک اکسترنال (External Hard Drive): این یه روش ساده و نسبتاً ارزونه. یه هارد اکسترنال می خرید و اطلاعاتتونو روش کپی می کنید. فقط یادتون باشه هارد رو یه جای امن نگه دارید.
  • فضای ابری (Cloud Storage): سرویس‌هایی مثل Google Drive, Dropbox, OneDrive و iCloud به شما اجازه می دن اطلاعاتتونو روی سرورهای آنلاین ذخیره کنید. این روش خیلی راحته و اطلاعاتتون همیشه در دسترسه، اما به اینترنت نیاز دارید و باید به امنیت این سرویس‌ها اعتماد کنید.
  • نرم‌افزارهای پشتیبان گیری: نرم‌افزارهای زیادی هستن که کار پشتیبان گیری رو خودکار می کنن. می تونید تعیین کنید که هر چند وقت یک بار از اطلاعاتتون پشتیبان گرفته بشه. مثل Acronis True Image یا EaseUS Todo Backup.
  • سیستم عامل: ویندوز و مک او اس (macOS) هم ابزارهای داخلی برای پشتیبان گیری دارند. از این ابزارها هم می تونید استفاده کنید.

بیایید با هم یک مثال ساده رو بررسی کنیم. فرض کنید می خواهید از پوشه "عکس‌ها" روی کامپیوترتون پشتیبان بگیرید و اونو روی یه هارد دیسک اکسترنال ذخیره کنید.


    1. هارد دیسک اکسترنال رو به کامپیوترتون وصل کنید.
    2. پوشه "عکس‌ها" رو پیدا کنید.
    3. روی پوشه "عکس‌ها" راست کلیک کنید و گزینه "Copy" (کپی) رو انتخاب کنید.
    4. وارد هارد دیسک اکسترنال بشید.
    5. در یه جای خالی راست کلیک کنید و گزینه "Paste" (چسباندن) رو انتخاب کنید.
    

همین! حالا یه کپی از پوشه "عکس‌ها" روی هارد دیسک اکسترنال دارید. البته این یه روش خیلی ساده بود. برای پشتیبان گیری منظم و خودکار، بهتره از نرم‌افزارهای پشتیبان گیری استفاده کنید.

برنامه ریزی برای پشتیبان گیری

فقط یه بار پشتیبان گرفتن کافی نیست. باید یه برنامه منظم برای پشتیبان گیری داشته باشید. اینکه هر چند وقت یک بار پشتیبان بگیرید بستگی به میزان تغییراتی داره که توی اطلاعاتتون ایجاد میشه. اگه هر روز عکس و فیلم جدید می گیرید، بهتره هر روز پشتیبان بگیرید. اگه فقط هر چند هفته یه بار یه فایل جدید اضافه می کنید، هر هفته یا هر ماه کافیه.

اینجا یه جدول می بینید که یه نمونه برنامه ریزی پشتیبان گیری رو نشون میده:

نوع اطلاعات روش پشتیبان گیری زمانبندی
عکس‌ها و فیلم‌های خانوادگی هارد دیسک اکسترنال و فضای ابری هفتگی
اسناد مهم (مثل قراردادها و مدارک تحصیلی) فضای ابری و USB درایو ماهانه
پروژه‌های کاری هارد دیسک اکسترنال و سرور شرکت روزانه
تنظیمات سیستم عامل و نرم‌افزارها ابزار پشتیبان گیری خود سیستم عامل فصلی (هر سه ماه یک بار)

نکات مهم در پشتیبان گیری

  • چندین نسخه پشتیبان داشته باشید: فقط به یه نسخه پشتیبان اکتفا نکنید. یه نسخه روی هارد دیسک اکسترنال، یه نسخه روی فضای ابری. هر چه بیشتر، بهتر!
  • مکان‌های مختلف برای نگهداری پشتیبان‌ها: پشتیبان‌ها رو توی یه مکان نگه ندارید. اگر همه‌شون توی یه اتاق باشن و اون اتاق آتیش بگیره چی؟
  • آزمایش پشتیبان‌ها: هر چند وقت یک بار، پشتیبان‌هاتونو تست کنید تا مطمئن بشید که درست کار می کنن و می تونید اطلاعاتتونو بازیابی کنید.
  • رمز عبور برای پشتیبان‌ها: اگر از هارد دیسک اکسترنال یا USB درایو برای پشتیبان گیری استفاده می کنید، حتماً روشون رمز عبور بگذارید تا اگر دزدیده شدن، کسی نتونه به اطلاعاتتون دسترسی پیدا کنه.
  • پشتکار داشته باشید: مهمتر از همه اینه که به برنامه پشتیبان گیریتون پایبند باشید. این یه عادت خوبه که باید پرورش بدید. بیشتر مردم فقط وقتایی به فکر پشتیبان گیری میفتن که دیگه خیلی دیره!

خلاصه

پشتیبان گیری یه کار ساده ولی خیلی مهمه که می تونه از دست رفتن اطلاعات ارزشمندتونو جلوگیری کنه. روش‌های مختلفی برای پشتیبان گیری وجود داره، پس یه روش مناسب برای خودتونو انتخاب کنید و یه برنامه منظم برای پشتیبان گیری داشته باشید. یادتون باشه، پیشگیری بهتر از درمان است! با یه کوچولو سرمایه گزاری زمانی و مالی، می تونید از یه فاجعه بزرگ جلوگیری کنید. پس معطل نکنید و همین حالا شروع کنید. و مراقب اطلاعاتتون باشید! در ضمن به اشتراک گذاری این مطالب هم به بقیه کمک میکنه تا به اطلاعاتی بیشتری بهش داشته باشن. و این هم یک کار ارزشمنده.

کلمات کلیدی:

پشتیبان گیری، Backup، اطلاعات، از دست دادن اطلاعات، هارد دیسک اکسترنال، فضای ابری، بازیابی اطلاعات، امنیت اطلاعات، فایل ها، عکس ها، فیلم ها، دزدی, ویروس

سوال: بهترین روش برای پشتیبان گیری چیه؟
جواب: بهترین روش بستگی به نیازهای شما دارد. اگر اطلاعات زیادی دارید و به دنبال یک راه حل ارزان هستید، هارد دیسک اکسترنال گزینه خوبی است. اگر می خواهید اطلاعات شما همیشه در دسترس باشد، فضای ابری مناسب است. اگر می خواهید پشتیبان گیری به صورت خودکار انجام شود، نرم‌افزارهای پشتیبان گیری را امتحان کنید.
سوال: هر چند وقت یک بار باید پشتیبان گیری کنم؟
جواب: بستگی به میزان تغییراتی دارد که توی اطلاعاتتون ایجاد میشه. اگر هر روز اطلاعات جدیدی اضافه می کنید، هر روز پشتیبان بگیرید. اگر تغییرات کمتری دارید، هر هفته یا هر ماه کافی است.
سوال: آیا پشتیبان گیری از اطلاعات در فضای ابری امن است؟
جواب: سرویس‌های معتبر فضای ابری از امنیت بالایی برخوردارند، اما هیچ چیز 100% امن نیست. برای اطمینان بیشتر، می توانید از رمزنگاری برای محافظت از اطلاعات خود استفاده کنید.
سوال: اگر اطلاعاتم را از دست دادم، چطور می تونم اونا رو بازیابی کنم؟
جواب: اگر از اطلاعات خود پشتیبان گرفته باشید، به راحتی می توانید اونا رو از نسخه پشتیبان بازیابی کنید. روش بازیابی بستگی به روشی دارد که برای پشتیبان گیری استفاده کرده‌اید.

به اشتراک گذاشتن این مطلب در شبکه های اجتماعی

امتیاز شما به این مطلب

امتیاز: 5 از 5 (مجموع 1 رای)

اولین نفری باشید که در مورد این مقاله نظر می دهید!

1082- V4
Terms & Conditions | Privacy Policy

techfeed.ir© 2024 All rights reserved