سلام دوستان! امروز میخواهیم دربارهی یه موضوع مهم در دنیای دادهها و گزارشگیری صحبت کنیم: گزارشگیری Ad Hoc. ممکنه اسمش یکم پیچیده به نظر برسه، اما نگران نباشید! من اینجا هستم تا به زبون ساده و قابل فهم براتون توضیح بدم.
فرض کنید مدیر یک فروشگاه بزرگ هستید. هر روز اطلاعات زیادی دربارهی فروش، موجودی کالا، مشتریها و... به دستتون میرسه. حالا اگه بخواید بدونید امروز کدوم محصول بیشتر فروش داشته، یا اینکه مشتریهای کدوم منطقه بیشتر خرید میکنن، چی کار میکنید؟
اینجاست که گزارشگیری Ad Hoc به کمکتون میاد. Ad Hoc در لغت به معنی "برای این منظور" یا "فوری" هست. گزارشگیری Ad Hoc یعنی شما میتونید به صورت فوری و بدون نیاز به برنامهریزی قبلی، گزارشهای مورد نظرتون رو از دادهها استخراج کنید.
دلایل زیادی وجود داره که چرا گزارشگیری Ad Hoc برای کسبوکارها و سازمانها اهمیت داره:
برای گزارشگیری Ad Hoc، معمولاً از ابزارهای خاصی استفاده میشه که به کاربر اجازه میدن تا با کشیدن و رها کردن (Drag and Drop) فیلدهای مختلف، گزارشهای مورد نظرشون رو بسازن. این ابزارها معمولاً رابط کاربری سادهای دارن و نیازی به دانش برنامهنویسی ندارن.
به عنوان مثال، فرض کنید یه ابزار گزارشگیری Ad Hoc دارید که به یه پایگاه داده فروشگاه متصل هست. میتونید فیلدهای "محصول"، "تعداد فروش" و "تاریخ" رو انتخاب کنید و یه گزارش درست کنید که نشون بده هر محصول در چه تاریخی چند تا فروش داشته. بعد میتونید فیلترهای مختلفی رو به این گزارش اضافه کنید، مثلاً فقط فروشهای یه ماه خاص رو نشون بده.
بیاین چند تا مثال دیگه از کاربرد گزارشگیری Ad Hoc رو با هم ببینیم:
فرض کنید یه جدول داریم که اطلاعات فروش یه فروشگاه رو نشون میده:
محصول | تعداد فروش | تاریخ | قیمت واحد |
---|---|---|---|
موبایل | 10 | 1402/08/01 | 15000000 |
لپتاپ | 5 | 1402/08/01 | 30000000 |
موبایل | 12 | 1402/08/02 | 15000000 |
تبلت | 8 | 1402/08/02 | 8000000 |
موبایل | 7 | 1402/08/03 | 15000000 |
با استفاده از گزارشگیری Ad Hoc، میتونیم به سوالات مختلفی پاسخ بدیم، مثلاً:
برای اینکه دقیقتر متوجه بشید که چجوری میشه با یه ابزار گزارشگیری این کارها رو انجام داد، فرض کنید یه همچین ابزاری این امکانات رو داره:
// فرض کنید دادههای فروش در یه متغیر به اسم 'salesData' ذخیره شده
// گزارش: تعداد فروش هر محصول
function گزارش_تعداد_فروش_هر_محصول(salesData) {
const فروش_محصول = {};
salesData.forEach(item => {
if (فروش_محصول[item.محصول]) {
فروش_محصول[item.محصول] += item.تعداد_فروش;
} else {
فروش_محصول[item.محصول] = item.تعداد_فروش;
}
});
return فروش_محصول;
}
// گزارش: مجموع فروش در یک تاریخ مشخص
function گزارش_مجموع_فروش_در_تاریخ(salesData, تاریخ) {
let totalSales = 0;
salesData.forEach(item => {
if (item.تاریخ === تاریخ) {
totalSales += item.تعداد_فروش;
}
});
return totalSales;
}
// حالا میتونیم از این توابع استفاده کنیم
const فروش_محصول = گزارش_تعداد_فروش_هر_محصول(salesData);
console.log("تعداد فروش هر محصول:", فروش_محصول);
const مجموع_فروش_دوم_آبان = گزارش_مجموع_فروش_در_تاریخ(salesData, "1402/08/02");
console.log("مجموع فروش در تاریخ 1402/08/02:", مجموع_فروش_دوم_آبان);
این کد یه مثال خیلی سادهست و هدفش فقط اینه که نشون بده چطوری میشه با استفاده از کد (البته با فرض داشتن یه ابزار مناسب) گزارشهای مورد نظر رو استخراج کرد. ابزارهای واقعی گزارشگیری معمولا رابط گرافیکی دارن و نیازی به کدنویسی ندارن.
برای اینکه گزارشگیری Ad Hoc شما موثر باشه، باید به چند تا نکته توجه کنید:
گزارشگیری Ad Hoc یه ابزار قدرتمند برای استخراج اطلاعات مورد نیاز از دادههاست. با استفاده از این ابزار، میتونید به سوالاتتون پاسخ بدید، تصمیمات بهتری بگیرید و فرصتهای جدیدی رو برای رشد کسبوکارتون پیدا کنید. امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه و یه دید خوب نسبت به گزارشگیری Ad Hoc پیدا کرده باشید. این ابزار میتونه خیلی بهتون کمیک کنه.
موفق باشید!
گزارشگیری Ad Hoc، گزارش فوری، تحلیل داده، ابزار گزارشگیری، داشبورد، دادهکاوی، KPI
امتیاز شما به این مطلب
امتیاز: 5 از 5 (مجموع 1 رای)
اولین نفری باشید که در مورد این مقاله نظر می دهید!
techfeed.ir© 2024 All rights reserved